Klättrings hjälp ?

Tja ! Vi har kommit på att vi vill ut o klättra runt lite i sverige men jag har ingen aning om vad som är värt att klättra. Vi har tänkt att vara borta från fredag till söndag så det får tyvärr inte var hur långt som helst ifrån uppsala men annars är jag helt öppen för förslag ! Alla tips uppskattas ! Och är det någon som är sugen att hänga med så uppskattas detta likså ! =)

Mvh D

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om ni tänker ta er ner till Stockholm kan jag rekommendera Grönbrinksberget annars verkar Ångermanland vara fetnajs.

Nej det är inte ok att tälta på toppen! Utdrag ur länsstyrelsens text i SKF:s accessdatabas:
Tältning inom reservatet får endast ske mellan eldningsplatsen och torrdasset och högst under två dagar i följd. Tältning får också ske på den öppna marken som ligger strax utanför reservatet, nära eldstaden. (alltså den sluttande ängen utanför skogsbrynet vid eldstaden).

Resten av texten hittar du här:
http://www.klatterforbundet.se/accessdatabasen.php?id=28&sid=82&subsida=2&lan=D

Men jag håller med dom andra, Tunaberg är ett måste!

Björn

"Stockholms klätterklubb
Vid Grönbrinkberget är läget känsligt. Respektera de husägare som inte vill att du parkerar på deras tomter och smala vägar. Vid Grönbrinksberget får parkering ej ske vare sig på den plats som anges i Stockholmsföraren (1996) eller vid gula huset mittemot skolan. Ej heller bör man parkera vid stigens vägskäl, som förutsätter att man kört in i anslutning till villorna vid Furubo. Parkering rekommenderas på andra stigen till vänster (ridvägen) ca 2-300m efter infarten från Fitunavägen. Utrymme finns cirka 100 meter från vägen. Följ sedan stigsystemet i skogen söderut mot berget."

källa: http://www.klatterforbundet.se/accessdatabasen.php?id=44&subsida=2&lan=AB

inom rimligt avstånd för en helgtripp...

Jag skulle föreslå Ågelsjön. ~3 timmars körning från uppsala och det är värt det. Fina campingmöjligheter och en grym variation i klättringen (DWS, sva, överhäng, spricka samt även lite bouldring)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips