Klättring på Malta

Jag sitter och funderar på att boka en klätterresa ner till Malta och tänkte höra med er på forumet vad ni har för erfarenheter. Jag är mest nyfiken på hur "välbultat" (tätt) det är på lederna, om det är värt att släpa med trad.utrustningen, om det är något ställe som särskilt kan rekommenderas eller som man kan ducka. Hur man lättast får tag i förare (på plats eller bör jag beställa via nätet innan).

Tacksam för all info ni har kring klättring på Malta/Gozo helt enkelt,
 
Finns förhoppningsvis dem med mer ingående erfarenheter men när jag bodde på Malta 2006-2007 klättrade jag en del och några gånger efter i samband med jobbresor. Finns ju massor av leder , mest bara 1 replängd men en del 2-3 ochså har jag för mig. Finns nog både sportleder och tradleder så det räcker mer än väl för en vecka eller två. Det var väl engelska militären som tog dit klättringen medan ön var en koloni. Dvs från början var det mest tradleder som reggades och senare har mer sport tillkommit. Jag körde några gånger i början med öns klätterguide nr 1 "Richie" och det var även han som var med och gjorde föraren som kom ut nåt år efter jag flyttat. Vet ej om han är aktiv fortfarande men googla "rock climbing malta" så hittar du nog hans site. Minns att det var billigt med guide i alla fall. Sen på sommaren blir det ju jäkligt hett i solen på klipporna förstås - man får anpassa leder efter skugga och ta långa siestor vid behov. What elze.. Jo det finns ju gott om möjligheter till bouldering över hav, dsb eller vad det kallas där man kör överhäng och trillar ner i spadet så man kan köra högre och hårdare än om man bara har en matta. Allra bäst om man kan fixa en gummibåt som är med förstås. Undrar om inte "Wied Babu" nära Blue Grottos var namnet på en dalgång där vi körde en del. .

Edit: richard abela Hette han guiden som var med å skrev boken. Men han var runt 50 då och kanske lagt av
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Finns förhoppningsvis dem med mer ingående erfarenheter men när jag bodde på Malta 2006-2007 klättrade jag en del och några gånger efter i samband med jobbresor. Finns ju massor av leder , mest bara 1 replängd men en del 2-3 ochså har jag för mig. Finns nog både sportleder och tradleder så det räcker mer än väl för en vecka eller två. Det var väl engelska militären som tog dit klättringen medan ön var en koloni. Dvs från början var det mest tradleder som reggades och senare har mer sport tillkommit. Jag körde några gånger i början med öns klätterguide nr 1 "Richie" och det var även han som var med och gjorde föraren som kom ut nåt år efter jag flyttat. Vet ej om han är aktiv fortfarande men googla "rock climbing malta" så hittar du nog hans site. Minns att det var billigt med guide i alla fall. Sen på sommaren blir det ju jäkligt hett i solen på klipporna förstås - man får anpassa leder efter skugga och ta långa siestor vid behov. What elze.. Jo det finns ju gott om möjligheter till bouldering över hav, dsb eller vad det kallas där man kör överhäng och trillar ner i spadet så man kan köra högre och hårdare än om man bara har en matta. Allra bäst om man kan fixa en gummibåt som är med förstås. Undrar om inte "Wied Babu" nära Blue Grottos var namnet på en dalgång där vi körde en del. .

Edit: richard abela Hette han guiden som var med å skrev boken. Men han var runt 50 då och kanske lagt av

Jag har kikat runt lite gällande guide och även kollat upp Richard Abela och läste lite om föraren han är inblandad i skapandet av. Maltas klätterklubb pekar en i regel vidare till ett företag som hyr ut utrustning och har guider att boka (dock inte direkt billigt) - tanken är att sticka in huvudet på kontoret och prata lite med dem på plats, fixa Abelas bok och kanske höra sig för om han fortfarande guidar folk i området.

På söndag far vi.
 
Coolt, hoppas ni får trevligt. Vädret lär motsvara svensk sommar åtminstone även om havet är bra kallt så här års.

Lokalbussar är nästan gratis, men taxi är också rätt billigt, i alla fall om man undviker de vita bilarna. Jag brukar nästan uteslutande använda Wembley's som har/hade halvsunkiga bruna/grå mercor men de var pålitliga och gav skäligt fastpris. (Fråga alltid om fast pris före avfärd). Brukade kosta runt 7-9 Malta-Lira för att korsa hela ön, runt 20-25 Euro nu kanske. +356 2137 4141

Med klätterguide lär förstås hämtning från hotell ingå och transporter under dagen.
Om jag minns ung. rätt tog Richie ca 15 malta-lira per person om man var minst 2 pers, dvs ca 350 SEK för en heldag inklusive transport. iofs i en smutsig gammal Renault men who cares :)
Tror han var sjukgymnast med egen praktik eller nåt sånt och klätterguidandet var mer en sidosyssla för att hålla sig i form och få lite extra cash ibland.

Det verkar som att jag inom kort kommer börja spendera en hel del tid på Malta igen, så jag hoppas kunna klättra en del på Malta/Gozo i sommar/höst. Ska bli kul
 
Tack till folk här på forumet som kommit med tips gällande klättring på Malta, det har trillat in svar på både här och som PM och jag tänkte sammanfatta resan som vi företog oss under veckan som gick.

Sällskapet som åkte beskrivs som
- klättrare med drygt två års erfarenhet som börjat ledklättra för en månad sen, sätter inte hårdare problem än runt 5c på topprep och har inte lett något svårare än 5b. Lider av taskigt ledpsyke.
- klättrare med drygt två års erfarenhet som ledklättrat i drygt ett år, klättrar problem i grader upp till 6c på topprep och leder lätta 6or.
- klättrare med 10 års erfarenhet (oregelbundet, så senaste två åren kan kanske räknas. Höjdrädd och uppskattar mest bouldering på Kantaberg). Klättrar problem i grader upp till 6c på topprep och som leder och som leder upp till 5c. Även där är ledpsyket inte det bästa.

Inför resan införskaffades föraren Sport Climbing in Malta and Gozo (Alden, Camilleri och Haston) - kändes välbehövlig och kom väl till pass.
Resan dit och hem gjorde med flyg från Skavsta, med Ryanair, så extra bagage på 20 kg per person bokades. Transferbuss med ett lokalt bolag till hotellet i St. Juliens fixades vid ankomst - en mycket bekväm lösning. På plats hyrde vi bil av en lokal "skojare", i en liten Peugot 307 ("Röda faran") for vi runt ön i vänstertrafik. Kostade 200 kr/dag, grymt prisvärt.

Klätterdag 1 gjordes vid Monolith Buttress, en välbultad vägg etablerad under de senaste tio åren. Bestod av fem leder, runt 15 m långa, i de lättare graderna (två 4+, en 5a och två 5c) och var utmärkt för att bygga lite självförtroende som start på veckan. Utsikten från klippan var kanon, man hade god utsikt över en stor del av ön och havet, och anmarschen bestod av att kliva ut ur bilen. I nära anslutning låg även the Crucifix Cave och the Wave med överhängande leder i 6 och 7-registret..

Klätterdag 2 gjordes vid Wied Babu, ett klätterområde som låg i en grönskande dalgång/ravin i anslutning till havet, nära till Blue Grotto. Lätt den finaste anmarschen jag haft till en klippa, en upplevelse i sig. Området består av en rad olika väggar med varierande grader. Vi hade dock siktat in oss på tre väggar, Flying Arete, Central Chimneys och Diamond Buttress, lämpade för vår låga nivå. Registret täckte in leder från 5a till 7a. För vissa leder var det glest mellan bultar, 3 - 4m på vissa ställen - i mitt huvud så kändes det som att det fanns risk för runouts, men det kan vara en felaktig notering baserat på bristande erfarenhet.

Klätterdag 3 så tog vi färjan över till Gozo för att klättra i Mgarr ix-Xini, klätterområde med flera klippväggar i en ravin, drygt en kvarts körning från färjeterminalen. Väggen vi tagit sikte på hette Flakeout Wall och hade grader från 4 till 7b+ - några av dessa kunde riggas med topprep från nedstigningsleden. Även detta var ett väldigt naturskönt område med en fin anmarsch.

Klätterdag 4 blev det återbesök till Monolith Buttress för en repetition av några leder innan det var dags för ett besök vid Crucfix Cave. Ganska sega och slöa leddes en 5b för att kunna nå till att sätta upp topprep på en 6b+ som gick i taket på grottan, annars var klättringen här på tok för svår för vårt sällskap.

En av sakerna man kan behöva se upp med när man far runt på landet i Malta är jägare. Ön kryllar av dem och inte alla lägger ner energin på att undersöka om folk är i närheten av där de tänkt jaga.

Om resan skulle gjorts igen så skulle jag nog valt att planera hela vistelsen med boende och klättring till Gozo istället, eftersom mängden natursköna/havsnära klippor med klättring på min nivå här är större. Över det hela taget är jag grymt nöjd med Malta som klätterresmål, och i framtiden så kan det tänkas bli ett återbesök.
 

Bilagor

  • DSCN2124.jpg
    DSCN2124.jpg
    46 KB · Visningar: 747

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips