Klättring på Gotland/Åland

Sök

Om du söker på Gotland så hittar du några inlägg men det verkar inte finnas så mycket. Kolla här!

Åland verkar det vara ännu sämre ställt med.

/H

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Åland

Visst finns det klättring på Åland.
Det var ett tag sedan jag var där nu, så det finns säkert mer nu än för tio år sedan.
Mest omfattande är kanske Skålberget som inte ligger så långt från Sund. Där finns kanske ett dussintal turer, de flesta i grad 7-8, fast det finns några i sexaregistret också. Många av dessa är helt borrbultssäkrade. Vid Bomarsund finns en stor sjöklippa med några turer (femmaregistret?). På Lotsberget vid hamnen i Mariehamn finns också en del turer, några helt borrbultssäkrade. Bouldering finns vid Geta på nordvästra Åland.
Hur det däremot är beställt med förare har jag ingen aning om. Rikard Hedman i Uppsala samlade ett tag ihop uppgifter om Skålberget i ett försök att sammanställa någon förare, men jag tror inte det blev något av med detta. Fin klättring finns det dock, så det är klart värt att åka dit och botanisera på egen hand.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips