Klättring på Fårö, Gotland

Hej,

Åker till Fårö på Gotland snart och undrar om det finns någon möjlighet till klättring med rep där eller om det bara är bouldering som gäller.

Är det någon som vet??!

Mvh, Per Nyberg.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Iofs så är jag med intresserad av om det finns på Fårö. Har för mig att högsta punkten på Fårö är 16 meter och ligger vid kyrkan. Men kan ha fel.

När jag bodde på Gotland så hade min klätterpartner klättrat en del på Fårö. Men detta var på Raukar och till det finns det flera anledningar till att inte följa efter:

Väldigt löst, vilket är ok på en del annan gotlandskalksten t.ex. Galgberget

Och så tror jag inte att det vore något vidare att skada en rauk på Lauterhorn.

Jag har inte provat själv så det finns säkert dom som har bättre info.

Ingen repklättring på Fårö

Nix, ingen repklättring på Fårö. Lite boulder på raukar och klinter (t.ex. vid Klintängarna), men som sagt mkt löst. Topprepsklättra på Galgberget eller på nåt mer experimentellt ställe lkängs denna klint upp mot norr/Stenkusten, alt slåss med Lundahl o Selin på ostkusten.

Har själv byggt en klättervägg på tomten i stället (Ekeviken/Fårö). Känns säkrare. /Ola

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips