Klättring olagligt?

Såg några galningar på stan som rapellerade från olika byggnader, ganska underhållande faktiskt. Men polisen jagade dem. Är det någon som vet vilka påföljder det är för att klättra på olika byggnader utan tillstånd? Eller Är det inte olagligt? Eller klassas det som olagligt bara om man "tittar in" hos folk? Är en entusiast av juridik men kan inte hitta någon text om klättring/rapelering.
 
tror att det är olagligt att klättra på byggnader och andra "formationer" inne i stan (utanför också..). Det är iallafall är alltid någon som irriterar sig och ringer polisen:).

Om du är väldigt sugen på någon byggnad kan du alltid ringa och prata med polisen först så att de vet om det (om du nu hittat ett lämpligt ställe). Ett roligt ställe i Göteborg är vid Göteborgs Energi ligger en bit ifrån järntorget. Där finns det en jättemur murad av stenar och det fungerar bra att klättra där. Ganska lätt klättring dock, det är mest för sakens skull:).
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hmmm

jhedborg; sa:
Såg några galningar på stan som rapellerade från olika byggnader, ganska underhållande faktiskt. Men polisen jagade dem. Är det någon som vet vilka påföljder det är för att klättra på olika byggnader utan tillstånd? Eller Är det inte olagligt? Eller klassas det som olagligt bara om man "tittar in" hos folk? Är en entusiast av juridik men kan inte hitta någon text om klättring/rapelering.

Lag om rapellering (1994:666).

:)

Allvarligt, skulle tro att BrB är tillämplig. Att olovligen stå på taket till en byggnad kan nog utgöra olaga intrång. Att glo in i andras lägenheter kan i vissa fall vara hemfridsbrott. Rapellering kan medföra skadegörelse eller kan utgöra förberedelse för andra brott som t ex inbrott. Dessutom borde själva firningen kunna utgöra förargelseväckande beteende, definitivt hos ordningsmakten men även hos den icke-rapellerande delen av den rättsökande allmänheten :).

J
 
Ordningsmakten

Olagligt eller inte så betraktar nog ordningsmakten det som sådant. Min erfarenhet av sådana konfrontationer ligger över tjugo år tillbaka i tiden, men vi blev bryskt bortkörda av polisen vid ett tillfälle när vi höll på att öva in en tur på nordväggen på Hemköp i Söderhamn med topprep. Alarmerade grannar kastade sig på telefonen när de såg oss på taket med rep. De trodde visserligen inte att det var en förberedelse till inbrott de bevittnade, men väl förberedelse till självmord: de trodde att vi skulle hänga oss!
Sedan slutade vi med topprepet och bouldrade istället, men lagens väktare dök upp igen. Den gången kanske det skulle ha gått bättre om inte min kompis, när konstaplarna ville se legitimation, vägrade visa sin legitimation innan de visat sin polislegitimation.
Sedan la vi ner den verksamheten. Det finns ju trots allt riktiga klippor där man (ännu så länge?) slipper fundera över om klättring är olagligt eller inte.
 
Pendel-dive

Jag snackade med polisongen före vi firade och gungade från den 27 meter höga bron vid gamla Pripps bryggreier, Sundbyberg, Stockholm. De trodde inte att det var tillåtet, men kunde inte riktigt komma på varför. När jag (fortsatt trevligt) pressade dem lite sa de till slut: "Jo, kör ni, men ta det försiktigt"
:)

Privat byggnader kan ju vara lite värre eftersom de lixom "tillhör någon". Man får ju inte gå på varandras bilar heller om man tänker...

Nåja. Kanske inte det mest utredande inlägget i forumet hittills.

Hejhopp
/föhl
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

f_nic

Avslutat
Det kanske kan klassas som nån form av framkallande av fara. Man kan ju faktiskt landa på någon omman skulle ramla......
 
kul

kul att det togs upp jag ska faktiskt clogga mej upp för mitt eget hus som består av tegel där murbruket har lossnat mellan teglet pröva d e gannska coolt faktiskt.
 
Re: kul

klätterpojken; sa:
kul att det togs upp jag ska faktiskt clogga mej upp för mitt eget hus som består av tegel där murbruket har lossnat mellan teglet pröva d e gannska coolt faktiskt.

Låter kul! Det är kul o klättra på äldre tegelhus.

Nån som känner till något gammalt (inaktivt) industriområde i sthlm där det finns gamla tegelbyggnader? Lite annorlunda klättring som t.e.x. Peter Bosmas "Easy Rider". Också en finurlig led.
 
Kvarnholmen...

Längst ut på kvarnholmen i Sthlm ska det ligga nån gammal fabrikslokal (kan det vara en gammal sockerfabrik?!?)som jag vet att militären har använt vid övningar (jag har en bekant som är fänrik). Om jag inte missminner mig ska det dock göras om till bostäder men jag vet inte hur långt planerna har gått...

/ Mattias
 
Pirater

Det var ju några knäppgökar som besteg nån skola i Hornstull och hängde upp en STOR piratflagga i klocktornet!!! Själv tycker jag att man ska hålla sig till en fast och solid klippa.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.