klättring och studier i sydamerika?

tjena!

jag har nyligen fått för mig att jag vill plugga min sista termin i sydamerika, men frågan är: var?

jag är främst intresserad av klippklättring, eller sport kanske det heter. även på kil (planerar börja med kil när jag vågar dvs:)) och bouldering. var finns det fina områden för detta, kanske helst i närheten av någon stor stad om man nu skulle bo där. landet skall ju helst också vara trevligt och bra att bo i. ni vet, någorlunda enkel access till internet, lätt att hyra rum/lägenhet, billigt, osv. jag hade tex tänkt mig buenos aires i argentina kanske, finns där go klättring runtomkring?

någon kanske till och med pluggat i sydamerika? tips? engelsktalande universitet, någon som vet? osv...

studierna vore alltså mest en ursäkt för att sticka dit för att klättra och lära sig spanska:) jag kanske till och med bara skriver upp mig på en kurs här i sverige och pluggar distans, då blir ju valen friare, men vore najs ändå att komma in på någon kurs där.

detta är alltså hittills bara lösa spekulationer och dagdrömmar från min sida. har ännu ingen koll alls.

alla tips och uppgifter mottages tacksamt!

mvh / alex

ps. vore ju inte helt fel att även någon gång ge sig upp på ett "riktigt" berg, med guider och sådär, om priset är det rätta. vad kostar sånt egentligen?
[Ändrat av pirx 2004-07-19 kl 03:03]
 
Satsa på Argentina eller Chile!

Rekommendation 1:
Santiago i Chile erbjuder åtminstone en superfin inomhusvägg (när vädret sviker) och i Cajon del maipo finns en hel del sportklippor (ca 1/2 h från Santiago). Det finns även en del klippor med bult västerut mot Vina del Mar.

Rekommendation 2:
I argentinska Mendoza har du en utmärkt bas för att bestiga högre toppar (som Aconcagua) och där finns en klättervägg (med trägrepp o halvt om halvt utomhus). I närheten finns ett mindre sportställe som heter El Salto. Och lite längre bort (ca 13 mil) finns Los Arenales, där du kan få ditt lystmäte tillfredställt både vad gäller sportklättring (även turer på ett par 100 meter) och tradklättring finns det obegränsade möjligheter! Läs mer här (på spanska):
http://www.clubandinocordoba.com.ar/escalada/escuela/#Mendoza

Rekommendation 3:
I närheten av Buenos Aires finns en del klippor, men det är relativt varmt och hård klättring (mkt överhängande i närheten av Mar del Plata). Trevlig stad men begränsade möjligheter att klättra med andra ord.
 
tack för svaren!

var tyckte du det var finast omgivning?
och hur höga var sportlederna vid santiago?

mvh / alex
 
Santiago är jättefint. Gott om klättring mot bergen och en jättefin stad. Skall du plugga tror jag inte Mendoza är nått alternativ. Dit kan du hur som helst åka från Santiago om du har lust. Argentina är väl värt ett besök.

Rekomenderar Santiago varmt!

Johan
 
Hej!
Maste halla med Marie! Chile eller Argentina ar val dom basta alternativen. Kanner inte till Argentina sa bra sa jag gor lite reklam for Chile:

- I Santiago ar fordelen att du har en modern storstad (med ett flertal universitet att valja pa) vid foten av Anderna!

- Har finns aven nagra av Sydamerikas basta klattrare som du kan aka ut till bergen med varje helg om du sa vill. Under veckorna hanger dom pa klattergymet som Marie namnde (som for ovrigt just blir renoverat och oppnar pa nytt i nasta vecka).

- Inom en timme fran Santiago har du fler leder an du hinner klattra pa en termin + skidakning pa vintern, rafting pa varen, strander pa sommaren och hur manga som helst latta 4-6000 meters berg som aven erbjuder isklattring om du nu skulle gilla sadant!

Listan pa aktiviteter kan goras hur lang som helst...

Har ar en lank som visar nagra av de manga sportklattringsomradena intill Santiago:

http://www.escalando.cl/pag.htm
 
tack igen! fan vad sugen man blir på att sticka iväg nu:)

vilket tror du är det mest engelskkunniga universitetet i santiago tror du? jag har skickat några mail till olika, men utan att få svar. jag menar alltså något ställe där det kanske finns kurser på engelska till och med?

och vad skulle ni tippa på att det kostar att följa med någon tur upp på ett, säg, 5000m berg? nåt lätt, med guider å allt (då jag har noll koll på sånt), och som inte kräver mycket utrustning (jag har typ inget alls).

mvh, tpf / alex

ps. hemsidan (climbing in chile) är super!! tack!
[Ändrat av pirx 2004-08-01 kl 03:12]
 
Hje igen.
Dom stora universiteten ar: Universidad de Catolica, Universidad de Santiago och Universidad de Chile. Sedan finns det ett hundratal privata smauniversitet.

Dom tre stora har all klubbar for andinism, dvs du kan ta kurser i allt fran glaciarvandring till isklattring, eller bara hanga med dom ut pa helgerna.

Intill Santiago finns sedan hundratals 4000 - 6000 meterstoppar du gor pa egen hand (med nagon kompis) over en helg. Tro mig, det ar paradiset har om du tycker om att vistas i bergen!!!

Om du nagon dag bestammer dig for att aka till Santiago sa hor av dig till mig. Jag kommer lamna Chile i december, men jag kan ge dig tips och rad om stallen har nere...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
headjam studier och klättring på NZ Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
sorenh klättring i och omkring Skellefteå? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.