Klättring i STHLMs skärgård?

Hej,

Är en nybörjare som tänkte ta med mig klätterprylarna ut på segelsemester i år.
Finns det någon klättring i Sthlms skärgård eller öar söderut längst ostkusten.
Om det är nån som vill dela med sig vore jag tacksam.

Per

david.hassler@bts.se (David Hässler)

Gäst
Jodå...

Förutom vad som beskrivs i Stockholmsföraren om Tyresö, Ingarö, Värmdö och Mälaren finns det klippor i hela skärgården, oftast med insteg från vattnet. På Ostholmen öster om Möja finns exempelvis en femtonmetersvägg invid seglarhamnen. Släta flak med skrakholkar samt en dieder och några sprickor. Längre ut är berget mer slipat, men på exempelvis Norrpada och Bullerö finns skapliga branter.

Det är en bra idé att ta med pinalerna på seglingen, men det vore kul med lite fler tips. Hör av dig om du hittat något smultronställe!

=] David

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

anonymaste@hotmail.com (christopher)

Gäst
Skärgård

Utanför Åkersberga(Västra saxaren tror jag det heter)
finns en klippa inte långt ifrån Grinda ön.

Valöarna heter stället.
Tog en sväng förbi där med en kompis men fan att lederna var aningen för svåra för mig.
Jag vet inte exact men 6+ e det sakert.

Lederna är inte bultade men har dock ordentliga ankare.
Samtiliga utav lederna går över ett överhäng.

E man duktig nog är nog detta ett riktit kul ställe att klättra på ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips