Klättring i Kittelfjället?

Vi är 2 som åker upp till Kittelfjället under mellandagsveckan och tänkte kanske klättra lite alpint på nybörjarnivå när vi ändå är där. Detta blir första alpina klättringen sedan kursen så vi är inte intresserade av något svårt men vi vill heller inte bara gå upp och lägga snöankare för skojs skull. Jag hittar inget vettigt på nätet om klättring där, bara att man kan få guidad klättring eller en kurs.

Finns det något av intresse vid Kittelfjället? Vi åker buss upp dit så vi har inte tillgång till bil för att åka till närliggande områden.

Ring till hotellet...

...eller fråga på plats. Det är ju den lokala kunskapen som är viktigast. Det är ett par år sedan, men har inte Borkafjäll (tror jag det heter) en ganska brant sida som troligtvis innehåller några branta rännor. Kanske tom intressanta att klättra och/eller åka skidor nedför sedan.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Re: Ring till hotellet...

brandmansmicke; sa:
...eller fråga på plats. Det är ju den lokala kunskapen som är viktigast. Det är ett par år sedan, men har inte Borkafjäll (tror jag det heter) en ganska brant sida som troligtvis innehåller några branta rännor. Kanske tom intressanta att klättra och/eller åka skidor nedför sedan.

Bergsguiden Krister Jonsson har gjort en utförlig beskrivning av (några av) lederna på Borkafjället, kolla in http://www.alpinemadness.se/kittelfjall.htm.

/P

Kittel-påsken

Med risk för trådkapning så undrar jag följande:

Jag kommer upp till norr i mitten av april, kan inte komma tidigare pga Argentina-tripp.

Var finns det möjlighet till rel. enkel alpinism/isklättring? (Högst WI4)
Funkar mitten av april i Kittel/Borka eller blir det enbart stygg mixklättring då?

Hur brukar Stora Sjöfallet se ut vid den här tiden?

grosse liebe!
.d

(för övrigt var det bra länkar)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips