Klättring i Kittelfjället?

Vi är 2 som åker upp till Kittelfjället under mellandagsveckan och tänkte kanske klättra lite alpint på nybörjarnivå när vi ändå är där. Detta blir första alpina klättringen sedan kursen så vi är inte intresserade av något svårt men vi vill heller inte bara gå upp och lägga snöankare för skojs skull. Jag hittar inget vettigt på nätet om klättring där, bara att man kan få guidad klättring eller en kurs.

Finns det något av intresse vid Kittelfjället? Vi åker buss upp dit så vi har inte tillgång till bil för att åka till närliggande områden.

Ring till hotellet...

...eller fråga på plats. Det är ju den lokala kunskapen som är viktigast. Det är ett par år sedan, men har inte Borkafjäll (tror jag det heter) en ganska brant sida som troligtvis innehåller några branta rännor. Kanske tom intressanta att klättra och/eller åka skidor nedför sedan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Ring till hotellet...

brandmansmicke; sa:
...eller fråga på plats. Det är ju den lokala kunskapen som är viktigast. Det är ett par år sedan, men har inte Borkafjäll (tror jag det heter) en ganska brant sida som troligtvis innehåller några branta rännor. Kanske tom intressanta att klättra och/eller åka skidor nedför sedan.

Bergsguiden Krister Jonsson har gjort en utförlig beskrivning av (några av) lederna på Borkafjället, kolla in http://www.alpinemadness.se/kittelfjall.htm.

/P

Kittel-påsken

Med risk för trådkapning så undrar jag följande:

Jag kommer upp till norr i mitten av april, kan inte komma tidigare pga Argentina-tripp.

Var finns det möjlighet till rel. enkel alpinism/isklättring? (Högst WI4)
Funkar mitten av april i Kittel/Borka eller blir det enbart stygg mixklättring då?

Hur brukar Stora Sjöfallet se ut vid den här tiden?

grosse liebe!
.d

(för övrigt var det bra länkar)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips