Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer?

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det var ju sällsynt väl dokumenterat.

Det ser onekligen ut som att han rycker i kammen innan den lossnar. Det borde väl kanske inte ha haft nån betydelse, men i grunden ganska irrationellt. Lite oklart vad som gjorde att han bröt benet också, men det är väl lättare än man tror om oturen är framme.
 
Bra filmat!
Det är väl förmodligen en sån där GoPro-kamera.

Jag tycker man får en ganska så klar bild av vad som hände...

Klättraren är ute på lite svår terräng, han säkrar med en grön alien, han klättrar säkert en liten bit över den, hittar inga bra grepp, säkringen känns liten, han finner ingen bättre placering, han börjar bli trött och stressad, till slut ger han upp och ropar till andreman att ta hem! Dock väldigt mycket rep ute, tunnt dubbelrep med mycket töjning dessutom, han tar tag i säkringen och håller sig i den eftersom annars skulle han åka ner flera meter pga reptöjning. Säkringen var dåligt placerad, kanske på nån lös kristall...

Pang!

Ganska långt ner till förra säkringen, flack terräng med hylla/ramp nedanför...

Crack!

Höger tibula och/eller fibula går av...


Det man ser som ett litet ryck precis innan säkringen lossnar är att kammen förmodligen krossar en liten kristall och glider ut lite grann eller glider ur en liten pocket för någon enskild kam. Dåligt placerad helt enkelt! Det är inte klättraren som "rycker" i säkringen. Som aidklättrare har jag upplevt detta många gånger då placeringarna ofta är dåliga/svåra att sätta...

Klättrarna kan vara glada för att de var på Stetind och inte på nån öde fjällvägg på Baffin eller nått!

-peace-
 
Senast ändrad:
Stämmer nog att han inte rycker. Kikade i helskärm nu, och det är nog bara när säkringen rör sig som handen ser ut att rycka, han hänger ju redan då i repet/säkringen.

Det är nog faktiskt inte särskilt mycket (löst) rep ute heller han har ju ändå fötterna en bit ovan förra säkringen, så fallet är väl normallångt.
En gissning är att han redan belastar repet innan säkringen rippar, för fötterna står ju allt annat än stadigt, och vänsterhanden verkar också bara vara utsträckt åt vänster, så det borde vara i tyngsta laget att hänga bara i högerhanden i säkringen. Fast det är svårt att säga i och med att det kanske inte är så brant.

Nåja, ändå ett exempel på att det är lätt att bryta benet med en olycklig landning. Fallet är ju ändå inte så väldigt våldsamt.

Små kammar har tyvärr inte så mycket expansionsmån i såna här lägen, annars ser ju sprickan rätt bra ut.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Bra analyser, låter troligt med kristallen!

Tack för länkarna silenhag! En sak som är säker är att jag måste till Stetind igen trots olyckan efter att ha sett första halvan av youtube-länken :D.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.