Klättra ner i Kärkevagge?

OK, jag har inte fattat riktigt var ni menar, men "bild-googla" på "trollsjön" så får ni många bra träffar. Det finns nog bilder i alla väderstreck.

Jag antar att ni inte menar i högerkanten på andra sidan utflödet??
Om det finns en stig där så blir jag imponerad av er som gått nerför den (norrifrån blir det väl).
 
Menar det gröna

Mezzner; sa:
Jag antar att ni inte menar i högerkanten på andra sidan utflödet??
Om det finns en stig där så blir jag imponerad av er som gått nerför den (norrifrån blir det väl).

Nej, jag menar att man går ner i det gröna!
Bilden här ovan visar precis hur du kommer att se sjön, när du går rätt väg ner.

Hittade också en länk till en bild, som visar hur det ser ut, när man går upp där.

http://www.bamm.nu/images/aktuellt/elit_trollsjon3.jpg

mvh Bert

[Ändrat av nidob49 2005-02-14 kl 19:05]
 
Kommer man uppifrån så siktar man på den lilla toppen strax nordöst om sjön. Om man går ut på den får man en bra utsikt på hela Kärkevagge.

Men väl från denna kan man inte misslyckas. Man går söderut och neråt. Man hamnar snart i en 'travers' som är lättvandrad. Bara en kort passage är brant rakt neråt, men man går där ganska lätt i torr väderlek. Om det är blött kan jag tänka mig att man får ta det lite försiktigt.

Man kommer sen ner nästan i norra änden på sjön.

Bäcken som nämnts innan rinner ut i en udde ca 150 meter söderut.

mvh Christian
 
OK!
Mitt suddiga minne av den kanten ni menar är att den såg relativt inbjudande ut.

Väggen tvärsemot (som ligger till höger om bilden jag infogat) är däremot mer avskräckande/utmanande än inbjudande. Antagligen hopplöst rutten, men annars (eller just därför) vore den något av en träningstur för Trollväggen.
Antar dock att den är ogjord, som en av många anonyma svenska fjällbranter?
 
Än en gång tack

Det var ju jag som startade denna diskussion med en förfrågan. De beskrivningar jag fått har onekligen blivit mer och mer exakta. Nu törs jag lova: jag kommer att ta mig ner igen. Jag har en kompis som bara måste hänga med. Tommy - om du läser det här - förvänta dig något extra!
Håkan
 
Nytt försök om en dryg vecka

Det blir faktiskt ett nytt försök att klättra ner i Kärkevagge redan den 2 eller 3 juli - om inte snö sätter stopp. Är det någon som har koll på läget?

HåkanF
 
Näpp. Det blev ingen klättring. Inte beroende på snömängd utan på vandrarkompis höjdrädsla. Jag är snart där igen.

HåkanF
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.