Klättra i dåligt väder

Hallå,
jag är för tillfället i lofoten en månad framåt och försöker passa in lite klättring mellan arbetet. Igår försökte jag mig på en rätt stor bouldersten men tack vare dimma och hård blåst fick jag väldigt dåligt grepp med både skor och händer.
Är det någon som brukar vara ute i dåligt väder och kanske har något tips för att bättra på greppen?
Vädret är väldigt skiftande för tillfället så det är svårt att hitta en clean dag.

Vänta på bättre väder är nog det almänna rådet jag kan ge. Man kan klättra i dåligt väder, men det går väldigt dåligt och är därmed inte särskilt kul. Detta gäller bouldering och cragging. För långturer/alpinism kan risigt väder ibland möjligen ses som en extra krydda, kul att berätta om i efterhand men kanske lite väl epic under själva klättringen...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
brukar klättra våta/mossiga leder. tycker det är riktigt kul, sedan är det bra träning om man vill ut i lite mer alpin miljö eller för den som vill få fina mentala prövningar. Fast då har jag å andra sidan inte tillgång till stora inomhusväggar..........:) Vad gäller bouldring så är det nog bättre att vänta ut till bättre väder eller kanske bara köra lätta boulders. Ut och ha lite äventyr!

Det ombytliga vädret är ju Lofotens dilemma. Lär dig var det finns sprickfria slabbar i olika vädersträck. De går inte heller att klättra i regn (särskilt inte slabbar) men de torkar fort eferåt. Och skygga inte för nattimmarna, de är också ljusa där :)

Vissa grepp och steg fungerar utmärkt när de är blöta, andra inte. Vill du klättra när förhållanden är sämre så klättra leder där du i normala fall har stor marginal, så får du en lagom utmaning när leden är blöt.

Sedan om du ändå måste klättra i blött väder så fundera på hur du hade gjort på en alpin långtur och klättra på det viset. Det kan innebära A0 eller aid-moves.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips