Klätterrep och karbiner

Hejsan, jag var precis på en kurs i Alpin klättring och glaciärvandring. Vi klättrade alpint och gick i replag över glaciärer. Och allt däremellan.
Om jag vill skaffa ett rep för det ändamålet, är det här bra rep då? Det är både halv,hel och tvillingrep på samma gång. Är det att föredra ? Och vad skiljer de två repen åt ?

https://www.climbing247.se/se/beal-joker-9-1mm-x-60m-dc-uc-orange.html#product-tabs

https://www.climbing247.se/se/beal-joker-9-1mm-x-60m-gd-uc-orange.html#product-tabs

Och vilka karbiner är att föredra ? HMS eller D-karbiner?
Jag har endast hms-karbiner, men de på kursen menade på att de endast var bra till bromsen, samt firning med hms-knop. Annars var D-karbiner att föredra.
 
Hej
Skillnaden mellan repen är att den GD i beteckningen har golden dry behandling (bästa impregneringen) som impregnering och den andra har dry behandling (bra impregnering)


Om glaciär och alpint så är så bra impregnering som möjligt kanon
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag föredrar att ha typ runt 9mm till singelrep i bergen, runt 8.5mm dubbelrep på långa klippturer, och runt 8mm dubbelrep till is. Helst olika rep till olika ändamål.

Tänk att klippa sliter mycket. Is är impregnering otroligt viktigt, och det är mindre sannolikt att ett isrep utsätts för samma slitage som ett klipprep så länge en inte utsätter repet för vassa grejer. Beroende på vad du lägger i alpinklättring, så kan det slita mycket och snabbt om det innebär att dra repet runt stenblock å dyl.

Skulle jag bara ha 2 (3) rep till allt så skulle det bli ett dubbelrep 8.5mm och singel 9-9.5mm. Är själv inte så förtjust i beal då jag tyckt att jag slitit ut flera rep rätt snabbt. Men det kanske inte skiljer så mkt mellan olika tillverkare, jag vet inte. Har bara klättrat med tvillingrep ett par gånger och föredrar dubbelrep, känns bättre att leda på som singel om en dragit fast en knut eller dyl, och trasslar väl inte lika mkt men det är subjektivt. Och tjockare rep borde klara vassare kanter.
 
Jag kör typ en hms till bromsen. En stor hms till slingor ,prusiks, tblocs å annat jox, som backup om en tappat eller glömt bromsen och som också kan användas som handtag vid behov med en tblock, prusik eller dyl. Sen några små lättviktsskruvisar till standbygge. Går väl att ha dubbla karbiner också om en vill ha mindre friktion i en hiss.

Om en ska ha skruvisar till vinterklättring så skiljer det en del hur lätt de fryser ihop (Vilket är rätt drygt när det händer) mellan olika varianter. Jag vet dock inte vilka som är bäst
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips