Klättermusen Ymer 2.0, bra eller?

Ok, låter härlig. Men kanske lämna vovven hemma om ni ska in i Sarek eller Padjelanta nationalpark. Eller hajade jag fel? Tror man kan ha hunden med på Kungsleden genom Sarek men inte inne i Sarek oledat. Och från Kvikkjokk på Padjelantaleden kan man ha hunden med sig och sedan gå in på Nordkalottleden fram till Sulitelma.

Ok, låter härlig. Men kanske lämna vovven hemma om ni ska in i Sarek eller Padjelanta nationalpark. Eller hajade jag fel? Tror man kan ha hunden med på Kungsleden genom Sarek men inte inne i Sarek oledat. Och från Kvikkjokk på Padjelantaleden kan man ha hunden med sig och sedan gå in på Nordkalottleden fram till Sulitelma.
Nämen precis, detta ska undersökas innan vi knallar in i områden där man inte får ha hund. Nordkalottleden känner jag inte till så jag har lite att läsa på. Förra året gick vi runt keb och där var det gott om hundar, trevligt värre! ^.^

Nämen precis, detta ska undersökas innan vi knallar in i områden där man inte får ha hund. Nordkalottleden känner jag inte till så jag har lite att läsa på. Förra året gick vi runt keb och där var det gott om hundar, trevligt värre! ^.^
Ok.
Jo, Nordkalottleden funderar jag sjäv på att gå i sommar. En bit av den mellan Ritsem och Abisko. Lite mer än 20 mil. Finns DNT stugor längst den biten av leden som då sträcker sig en del inne i Norge och det verkar vara väldigt vacker terräng. Tyvärr inga ställen att proviantera på så lika med tung ryggsäck. Så bra med stor ryggsäck ibland.

Kolla på Western mountaineering sovsäckar. Bra kvalité och levererar mycket isolering per vikt. Jag har 3 st. Ultralite är dettas allround
Tack för tipset. Tror jag iaf, för nu har jag snöat in på skitdyra sovsäckar.. 😅Många av deras modeller ser trånga ut men det finns en eller två med lite utrymme för att snurra runt. Vilka andra modeller har du? Någon favorit för svala sommarvandringar?

Tack för tipset. Tror jag iaf, för nu har jag snöat in på skitdyra sovsäckar.. 😅Många av deras modeller ser trånga ut men det finns en eller två med lite utrymme för att snurra runt. Vilka andra modeller har du? Någon favorit för svala sommarvandringar?
Jag har de smalare varianterna, jag tycker deras sovsäckar är riktigt breda. Men det är bra att titta på specen på Western mountaineering hemsida för att hitta rätt storlek.
Jag har Summerlite som sommarsovsäck och Antilope MF som vintersovsäck. Min dröm är Puma MF med komforttemperatur på minus 32 grader och loft på 24 cm.
Det är dyra sovsäckar men toppen kvalité och det finns i olika längder och bredder. Det finns självklart bra sovsäckar från andra märken också men jag har fastnat just för WM

Jag tycker att WM:s smala säckar är för smala för mig. Jag har en Summerlite som jag har använt på några fjällvandringar, men det känns som att jag trycker ihop stoppningen med armbågarna när jag ligger på rygg. Ligger jag på sidan är det lätt att knäna trycker ihop dunet vid benen. Nu har jag köpt en expansionskil till den, ska testa den nästa sommar.

I övrigt håller jag med om att Western Mountaineerings sovsäckar är toppen.

För att svara på din ursprungliga fråga: Ja Ymer är en riktig bra ryggsäck (enligt mig). Den må vara tung om den ställs mot UL-säckar, men jämfört med konkurrenterna (Lundhags, Fjällräven, Haglöfs, Osprey) så är den lätt. Oerhört bekvämt bärsystem, bra lösningar med fickor/öppningar. Skulle nog vilja påstå att det är deras mest kompletta ryggsäck sett till ändamålet.

Det enda negativa (utöver priset) är väl att Klättermusen frångått lite av sina säregna designlösningar i konstruktionen av ryggsäcken. Se Mjölner som tidigare exempel. De har sneglat mycket på konkurrenterna inför den här säcken och den skiljer sig inte mycket i form och funktion från Kajkan. Om jag inte missminner mig kan det vara samma designer för Kajkan och Ymer - men citera mig inte på det.

Sen till priset då... Skulle inte betala fullpris för säcken. Det blir ett påslag eftersom det är Klättermusen. Fick min för 2600 på en rea och då kan vi snacka prisvärd.

Frågan varför ska du ha en så stor ryggsäck. Antar att den väger minst 2 kg?
Raido på 55 liter är både lättare och går att hitta till bättre pris. Den är både bekväm och rymlig.
Det finns många ryggsäckar. Frågan är om du vill ha världsklass eller bara en bra ryggsäck.
Världsklass: Seek outside divide 4800 på 79 liter. Väger 1,3-1,5 kg och bärkapacitet på 38 kg.
Sedan finns några bra ryggsäckar som är lättare men bärkapaciteten är lägre.
Tack även för detta tipset Diana. Min ryggsäcksresa slutade med att jag inte letade efter en större säck. Istället blev det en vikt och volymjakt där jag kunde komma ner rejält på nytt sovsystem,, zenbivy, bort med gamla köket och lämna stora tältet hemma. Ryggsäcken blev en Superior Wilderness Design på 50L och den väger inte ens ett kilo. Jag kommer nog inte bli en UL-fanatiker med avsågad tandborste osv men de 5,5 kg jag har bantat ned packningen med kommer jag inte sakna.

Tack även för detta tipset Diana. Min ryggsäcksresa slutade med att jag inte letade efter en större säck. Istället blev det en vikt och volymjakt där jag kunde komma ner rejält på nytt sovsystem,, zenbivy, bort med gamla köket och lämna stora tältet hemma. Ryggsäcken blev en Superior Wilderness Design på 50L och den väger inte ens ett kilo. Jag kommer nog inte bli en UL-fanatiker med avsågad tandborste osv men de 5,5 kg jag har bantat ned packningen med kommer jag inte sakna.
Riktigt bra jobbat!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips