Klättermusen va arcteryx vs norröna

Jag har reklamerat en marmot och en haglöfsjacka. Tänkte nu skaffa en ur de högre prisklasserna. Åsikter på resp. Märkes toppmodeller?
//Nyman

Min åsikt

Norröna gör mycket bra grejor med hög slitstyrka, nackdelen är väl bara deras rent ut sagt fula logotype.
Klättermusens kläder är alldeles för tunga. De har dessutom sämre motstånd mot väta men tål eld bättre. Enda fördelen i extremt kallt och blåsigt väder är deras luva som har en mycket längre "strut" än de andra märkena. Klättermusens markndadsföring stör mig en aning, lite fadd smak av nationalism?
Arcteryx gör starka, lätta och bra jackor. Nackdelen är priset. Pga dollarn står högt kostar Arcteryx lite väl mycket.
Välj Arcteryx om du vill ha en lätt jacka som tål mycket. Om vikten inte spelar lika stor roll och du inte vill betala så mycket så köp en Norrönajacka. Men jag skulle nog inte välja Klättermusen.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ta en titt på Mountain Hardwear också!

Ta en titt på Mountain Hardwear.
Passformen kanske inte är i arcteryx klass men huvorna är bra( bra förstärkt med bibehållen sikt ) och jackorna robusta med bra detaljlösningar. Sen kostar de nästan tusenlappen under klättermusen och arcteryx.

Har en ethereal-ftx parka som jag ännu inte har några klagomål på!

Gustaf

lämna mountain hardwear åt nån annan

Satsa på arcteryx om du vill ha en lätt, rejäl jacka med bra passform. Priset kanske är lite högre men jackan håller, är smidig och liten att packa = du slipper ångra dej och köpa en till. Mountain hardwear kläderna funkar oxå bra om du oftast vistas i de extremt tuffa klimatzonerna trakerna mellan medborgarplatsen och Björns trädgård.
Om du skulle råka vara i närheten av frankrike kan du passa på att kolla in Millet oxå -- riktigt fina kläder till bra priser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips