klättermusen och mjölner

Osprey Crescent

Annars kan jag också rekommendera Osprey Crescent-säckar, de är väldigt sköna framför allt höftbälte. Jag har använt ryggan i 3 säsonger och bärsystemet har aldrig svikit mig. Vikten på packningen har varierat mellan 20-26 kg.

Osprey Crescent har funnits med i tankarna. Dock tycekr jag att den verkar ha lite för mycket remmar och fickor, vet inte riktigt om det är den typ av säck som jag vill ha. Föredrar helt klart avskalade säckar. Exempelvis Arcteryx Naos.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
tack för svaret. Det är sådan här typ av recensioner som dyker upp titt som tätt när det gäller klättermusen, och det är därför som jag alltid tvekar att köpa deras säckar. Ibland får man uppfattningen att de är ganska övervärderade. Tror nog att det får bli en macpac eller en arcteryx bora, hade den gamla boran för ett antal år sedan, det enda jag tyckte var dåligt var att höftbältet vek sig lite när det blev lite tungt. Annars var den helt ok. Har också funderat på berghaus vulcan, bra vikt (utan sidofickorna), enkel, stryktålig. en nackdel verkar vara att bröstremmarna är lite klena.

Vulcan är fortfarande ett intressant koncept, men...jag tycker att den är för mjuk i ryggen och i höftbältet. Den funkar ok för de flesta uppgifter men är sällan optimal.

En bra kompromisslösning som framför allt är lätt...och ganska billig oxå, går att köpa ny från EU för sådär 2000 kr inklusive frakt.

//J

intressant att en sådan gammal säck som vulcan fortfarande är med i leken. Det säger kanske en del om utvecklingen på ryggsäckar, nya modeller behöver inte altid vara bättre modeller. Ett annat konservativt märke är macpac, deras ascent XPD tycker jag verkar vara mycket inressant. Men ingen verkar ha använt så mycket här i sverige.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips