Klättermusen, något att satsa på?

Jag ska köpa en jacka och som flera andra är jag nu fast i funderingen om vilken. Tanken var först att hitta den ultimata kompromissjackan som skulle gå att använda året om och ha någon funktion i alla väder. Allt ifrån att ha den när jag anglar på vintern, framtida turer på svenska vinter och sommarfjäll samt sommarvandringar och allmänt skogslufs. Tanken var då Gore-Tex, men efter att ha läst trådar som:

Denna nya tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71619 (2012)

Samt denna från 2001 (lägg märke till språket, det var uppenbarligen innan särskrivningarnas genombrott):
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=8435

så kom jag in på andra tankar. Jag faller ganska platt för Klättermusens marknadsföring och i detta fall jackan Rimfaxe. Beskrivningen på deras sida tillsammans med kommentarer här på Utsidan har gett mig bilden av att jackan är: gedigen, pålitlig (främst vintern) samt att den går att använda året om beroende på väder.
Dess primära användningsområde skulle därmed vara vinteraktiviteter (dock inte utförsåkning..) samt blåsigare väder utan kraftigt regn under övriga årstider för att i framtiden komplettera med en lättare och billigare regnbeständig jacka, hur förhåller ni er till detta resonemang?

Även några frågor kring Rimfaxe:
  • Är det inte otroligt dyrt för en bomullsjacka? Går det att berättiga priset (4000kr på Outnorth med studentrabatt) och vad finns det för alternativ?
  • Om du är ägare av en Rimfaxe, vad är dina erfarenheter av jackan (sommar och vinter)?

Jag har egentligen inte något emot priset om den skulle visa sig leva upp till förväntningarna om en jacka jag kommer vara nöjd med i många år även om användningsområdena säkert blir färre över tid i takt med att jag kompletterar jackor efter behov.

Tacksam för svar och åsikter, Johannes.
 
Skulle råda dig att inte blåsa 4000 kr på en jacka när du studerar. Tycker själv mycket om Klättermusens grejor, men vänta med dom tills du har bättre ekonomi. Eller titta på blocket/prylmarknaden. Titta gärna på andra leverantörer, tex ITAB. Där får du mycket bomull för pengarna. http://idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17405&plats_id=1433

Lite tråkigt råd, men rätt vad det är behöver du de där 3200 kr mer som du la på en jacka till hyra eller något annat.

//Erik
 
KMs Einride

på outlet tycker jag är en utmärkt alltmöjligtjacka. Ca 2000 på outlet det blir den snabbt värd om man som jag har användning för den alla årets månader.

Thure
 
Jag fick min Rimfaxe för 2500 på deras outlet och är grymt nöjd. Det enda som inte är svårt att åtgärda är att jag går upp tre oktaver om jag försöker knäppa ihop grenremmen. Känns så kort så jag måste ha missat något.

Den är ruskigt skön men inget jag har till vardags utan på uteäventyr på hösten och vintern. Den är gjord med betoning på praktisk så de som gillar korta opraktiska tighta snygga jackor köper fel plagg :)

Vet inte vad jag ska skriva riktigt men med lite impregnering funkar den kanon. Skön och praktiska stora fickor. Lätt att fixa med blixtlås och fickor trots tjocka vantar. Som sagt är det jäkligt dyra till ordinarie pris men har du råd så köp.
 
Mycket nöjd med min Rimfaxe. Skillnaden på kvalitet märks om man skidar i stark motvind på fjället. Speciellt huvan är genialisk. Köpte min på rea men visst kostade den. Hade dock haft så dåliga erfarenheter med andra jackor att valet var lätt.
 
Fyndhörnan

Prisfrågan blev just löst i och med KMs fyndhörneuppdatering för november då jag slog till på en Rimfaxe för 2500! Jag återkommer när jag fått den.
Jag tackar för förslag på jackor erfarenheter med Rimfaxe.

Johannes
 
Tjusigt!
Jag hoppas den sitter bra och längtar än mer efter vintern nu!
Niklas, vad brukar du använda som värmande lager? Dun/fleece/ull? Vindtätt eller inte?

Johannes
 
Jag är rätt varm av mig och på vintern klarar jag mig oftast med tunn ullunderställströja och tunn fleece när man är i rörelse. Brukar ha med en sån där Primalofttäckjacka eller en tjock fleece för extra värme när det är riktigt kallt eller paus. Väldigt skönt med bomull pga andning och att man inte behöver oroa sig för brännhål vid brasan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.