Klättermusen-Mjölner 100 hjälp??

Hej. Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Jag stog i valet och kvalet att köpa en ny ryggsäck efter att jag drog sönder framhandtaget på min förra ryggsäck och jag fick den återlöst. Valen nu stog mellan Klättermusen Mjölner och Norröna .

Jag köpte en ny Klättermusen Mjölner. Nu till mina frågor då jag inte riktigt har kommit överens med den ännu då instruktionen som medföljde är mycket kortfattad och att deras hemsida visar den gamla modellen.
Behöver man ställa in / justera toppstramarna, de åker nämligen inte automatiskt upp till toppen av de V-ställda aluminiumrören på säcken när jag har ställt in min ryggglängd så att den sitter bra??Själv är 194 cm lång om det kan påverka inställningarna. Jag misstänker att de ska sitta högst upp för att minimera all form av obalans.
Hur låser jag avbärarbältet om jag inte vill ha det frisvängande, jag har dragit i remmarna på sidan men det svänger fortfarande. Orsaken till denna fråga är att jag hade ganska tungpackning i säcken men med liten volym varför det blev obalans i säcken när jag rörde mig.
Hur tungt kan man bära i en Mjölner och hur högt ska vikten sitta? Jag vet inte var man fäster tältet på bästa sätt, på min förra säck satte jag det under det höjbara topplocket men det fungerar inte nu med rullöppnningen.

/Tacksam för svar, Lars-Erik
 
Toppstramarna

Hej Lars!

Kan bara hålla med om att instruktionen är väldigt knapphändig, mailade till Klättermusen och tyckte att man kanske kunde förbättra instruktionen, t ex komplettera den med bilder så man slipper gissa sig till namnen. Det var för ett år sen. Tältet lägger du antingen i säcken eller fäster ovanpå mjölnern. Med locket ihoprullat och säcken fylld får du en god platå att lägga tältet på. Jag hade föredragit i säcken men det är nog en smaksak.
Avbärarbältet blir nog svårt att låsa helt, drar du åt sidostramarna rejält så blir den lite mer stabil men tanken med säcken är ju just bland annat rörligt höftbälte. Det viktigaste är nog trots allt att få säcken stabil upptill, toppstramarnas funktion måste fungera. Ställde in min säck otaliga gånger men resultatet blev aldrig riktigt bra, för mig. Gick bra precis när man ställt in dem enligt instruktionen men efter ett tag så var det vingel igen. Begriper inte varför det skall vara så krångligt systemet med toppstramarna... nåväl, kanske nån annan har andra erfarenheter? Skrev en recension av säcken här... Sålde min säck och köpte en Vulcan med fast bärsystem istället även om Mjölnern var snyggare.
 
Klättermusen Mjölner 100 hjälp??

Hej Bo-Göran. Tack för svaret på min Mjölner fråga. Det är skönt att fler tycker att medföljande instruktion är svårläst.

/Mvh Lars-Erik
[Ändrat av icarus 2002-07-25 kl 14:04]
 
Har jag fyllt säcken så brukar jag fästa tält och liggunderlag med remmar på utsidan. Annars är det ju bara att slänga ned dem i säcken, vilket också passar när du bär det där tunga med liten volym.
 
Mjölner

Jag har en Mjölner 100 som är ca 6 år gammal, men vad jag vet så är bärsystemet nästan oförändrat.

Höjden på toppstramarna ställer man in med de små platta spännena som sitter under ryggplattan. Tanken är inte att toppstramarna alltid skall hamna längst upp på aluminiumramen, utan att man skall kunna ställa infästningen i höjdled som man vill ha den. Är man lång så är det kanske bra att ha toppstramarna i sitt högsta läge, men är man kort vill man nog ha dem en bit ner på ramen. Jag är 182 cm och har mina ca en decimeter ner på ramen.

Vill man ha toppstramarna högt så drar man åt remmarna under ryggplattan, vill man ha de längre ner släpper man ut samma remmar. Tänk på att trycka upp ryggplattan i sitt läge (d v s det läge där den skall sitta när man bär säcken) när du justerar toppstramarna. Ryggplattan hålls ju inte på plats av dessa remmar, utan av en separat rem som går ner och fäster på sidan av säcken. Mina toppstramare håller sig bra på plats. Om något ändras medan man bär säcken beror det nog på att någon av remmarna i bärsystemet glider i sitt spänne.

Rent allmänt tycker jag att bärsystemet på Mjölnersäckarna är ett fiasko. Läs mer på: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=199

När det gäller att fästa saker uppe på säcken så tycker jag inte att hålbanden där fungerar bra för större och tyngre kollin. Ett liggunderlag eller så går bra, men ett tält på 4 kilo är i mesta laget. Jag har sytt på ett extra hålband på min säck, och satt på remmar som fäster i ramen och sedan går över säcken och fäster i det nya hålbandet baktill. Med dessa kan man spänna fast saker med en helt annan stadga än med originalfästena. Nackdelen är att man blockerar rullöppningen.

Är någon intresserad av detaljer kan de höra av sig.

Peter
 
Tungt

icarus; sa:
Hur tungt kan man bära i en Mjölner och hur högt ska vikten sitta?

Hur tungt du kan bära beror nog mer på dig än på säcken. Jag har burit ca 40 kilo i min. När det gäller tyngdpunkt så gäller samma gamla regler som på ramsäckarnas tid: Hög tyngdpunkt ger tyngden nära kroppen, men sämre balans. Jag brukar packa ganska lätt i det nedre facket (sovsäck, kläder) och sedan tyngre högre upp. Givetvis strävar jag efter att få de tyngsta sakerna så nära ryggen som möjligt.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
nmr klättermusen mjölner - funkar den? Transportera 17
indi Klättermusen Mjölner Transportera 3
nmr klättermusen och mjölner Transportera 15
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
resenaren Mjölner klättermusen Transportera 6
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Almasfar Justera rygglängd Klättermusen Grip 60 Transportera 1
Glännman Klättermusen flinta och extrafickor, sitter de bra etc? Transportera 2
Legogris Klättermusen Röskva 45L för backpacking Transportera 1
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
hagle Klättermusen Allsvinn vs Ratatosk Transportera 5
Luffarn Klättermusen Fenja Transportera 0
Arvidsjaur Klättermusen röskva 65l Transportera 5
aksello Klättermusen hugin Transportera 1
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
LGAndersson Klättermusen granit Transportera 16
nmr klättermusen granit Transportera 11
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
hvidt Klättermusen nya ryggor Transportera 3
Sailor14ft Nya Klättermusen säckar på deras hemsdia Transportera 3
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
marcusen Innermått Klättermusen Gungerkev 50 Transportera 0
anwi Klättermusen Gungner Kev Transportera 1
Retrovirus Arc´teryx Kashmin 52 eller Klättermusen GungnerKev 50? Transportera 3
johan74 Klättermusen Ratatosk Transportera 3
Niclas Klättermusen Gungner till det mesta???? Transportera 1
Andrahandsvärden på Klättermusen Transportera 1
Daypack från Klättermusen? Transportera 1
Barninsats till klättermusen säckar Transportera 1
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
82-barn vägledning til Klättermusens Mjölner Transportera 34
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
flindra Mjölner: Sidofickorna?? Transportera 6
estetdrägg Mjölner och Motion på väg ur produktion?!? Transportera 7
marcusen den eviga mjölner diskussionen. Transportera 17
srpp Mjölner - kapsejsning och svårinställd Transportera 11
Bora Nya Mjölner Transportera 2
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
såg de får nog bli en snugpak bergen 100 Transportera 1
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
såg Snugpak bergen 100 Transportera 0
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.