Klättermusen, kvaliitet?

Är det fler än jag som haft kvalitetsproblem med klättermusens grejer? Förstår inte hur ett företag kan få så bra rykte som km har utan att leverera produkter som motsvarar förväntingarna.
 
Klättermusen har haft stora problem med sina membrankläder av och till under de senaste 10 åren, exempelvis så gav KM 10 års garanti på sina membran för 15 år sedan, nu ger de bara 3 år. Kvalitetsproblemen i kombination med långa leveranstider gjorde att många återförsäljare valde att sluta med KMs membranplagg helt och hållet.

Vad gäller KMs icke membranplag har jag inte hört något om dålig kvalitet, de återförsäljare jag känner till som slutade sälja KM membran fortsatte med de andra plaggen i bomull, softshell och dun och de verkar ha sålt bra. Jag har bara bra saker att säga om min KM bomullsanorak, förutom priset då :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Är det fler än jag som haft kvalitetsproblem med klättermusens grejer? Förstår inte hur ett företag kan få så bra rykte som km har utan att leverera produkter som motsvarar förväntingarna.

Tack, jag håller med!
Min erfarenhet är att ryggsäckarna är bättre än kläderna ändå? Jag har haft problem med 2 st Grim skaljackor, som var deras "top-of-the-line" vid tiden när jag köpte den. Och sen att bemötande vid frågor kring reklamationer och garanti inte alls var vad man förväntade sig för en jacka i den prisklassen gjorde mig ännu mer besviken. (Har skrivit på forumet om detta ärende förr, så jag ska inte bli mer detaljerad än såhär.)

Har däremot en begagnat-köpt Mjölner-säck som jag är mycket nöjd med bärmässigt. Finishen ger dock lite känsla av "hemmagjord".
 
Tack, jag håller med!
Min erfarenhet är att ryggsäckarna är bättre än kläderna ändå? Jag har haft problem med 2 st Grim skaljackor, som var deras "top-of-the-line" vid tiden när jag köpte den. Och sen att bemötande vid frågor kring reklamationer och garanti inte alls var vad man förväntade sig för en jacka i den prisklassen gjorde mig ännu mer besviken. (Har skrivit på forumet om detta ärende förr, så jag ska inte bli mer detaljerad än såhär.)

.

Jag har haft liknande erfarenheter med min Grim

Är Membrankläder lika med 2-3 lagers Goretex-plagg eller ?!

Mvh
Anders

Till exempel, eller e-Vent som i min jacka, eller något annat material. Jag vet inte hur många olika KM använt, bara att de bytt under årens gång.
 
Har för mig

att det är i storleksordningen 15 år sedan Klättermusen slutade med Goretexplagg.

Deras bomullsplagg verkar bra även om slitstyrkan givetvis inte är optimal med bomull. De har på senare modeller använt polyestertyg i ärmmuddar och på några andra slitutsatta ställen vilket också andra kvalitetstillverkare har på sina motsvarande plagg.

Thure
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det är just membran kläder jag haft problem med. Tyget blev "bubbligt" och så var dom inte mer vattentäta än en ylletröja. Provade impregnera och använde dom i en sommar, på årets första vandring ösregnade det dock en dag och jag vart genomblöt. Skickade tillbaks kläderna till återförsäljaren och väntar på svar nu.
Hur har det gått för er andra som reklamerat? Vad fick ni för svar?
Jackan jag har eller förhoppningsvis hade var en Noatun och byxorna var Brokk.
 
Det är just membran kläder jag haft problem med. Tyget blev "bubbligt" och så var dom inte mer vattentäta än en ylletröja. Provade impregnera och använde dom i en sommar, på årets första vandring ösregnade det dock en dag och jag vart genomblöt. Skickade tillbaks kläderna till återförsäljaren och väntar på svar nu.
Hur har det gått för er andra som reklamerat? Vad fick ni för svar?
Jackan jag har eller förhoppningsvis hade var en Noatun och byxorna var Brokk.

Delaminering, det vattentäta membranet släpper från tyget det är laminerat mot, symptomen är precis de du beskriver: tyget blir "bubbligt". Ett problem KM haft massa av under de senaste åren.

De personer jag hört som har reklamerat för delaminering har fått svaret att de kommer få ett nytt plagg utan krusiduller eller invändningar. Problemet är bara att de fått vänta från 6 till uppemot 12 månader innan de fått ett nytt plagg, men ett nytt plagg fick dem.

Så om du behöver en vattentät jacka omgående så kanske du får köpa en ny jacka.
 
Jag och min fru har haft mycket Klättermusen-kläder och mycket problem. Dålig kvalitet speciellt i material och sömmar. Grymt lång handläggning och många gånger skall de ha ersätning för garantijobb. Jag köper alldrig mer Klättermusen ! De andra stora märkena är helt oslagbara när det gäller reklamationer. Min uppfattning är kanske inte att de håller bättre men är billiggare i inköp och snabbare vi problem. Räcker för mig.
 
inget krångel för mig.

Min Arvaker 60L är jag jättenöjd med. Inga problem och känslan jag får av material etc är mycket positiv. Köpte nyligen en Einride 2.0 som jag använt nästan varje dag i en månad. Helt fantastisk. Inget att anmärka på där heller.
 
Har en hårt använd 12 år gammal Gungner 50 med sidofickor och den verkar outslitlig. Har en Noatun, ett par Njord (också väldigt slitstarka), en Ask (nu såld), en Mithril Kevlar och ett par byxor som jag glömt namnet på. Är mycket nöjd med alla och ingen har strulat. Ta i trä... / mvh Tomas F.
 
Jag har skalbyxor Megin, syntetbrallor Gere och en anorak som heter Rimfaxe och är mycket nöjd med samtliga. Återstår att se hur bra skalbyxorna håller men har kört halvhårt i två år med dem och funkar bra än så länge.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.