klättermusen granit

Funderar på klättermusen granit. har kollat på den i butik, den verkar ok men höftbältet känns svagt. är det någon som har testat den, hur känns höftbältet? fungerar det eller är det för sladdrigt?
 
För mig fungerar höftbältet utomordentligt för laster upp till 25kg. Jag har iofs bara provat den hemma på plant underlag på en kort testtur på 10km (jag har bara ägt säcken i någon vecka), men nästa helg skall jag ut i mer kuperad terräng. Jag kan återkomma med mer info då om du vill?
 
återkom gärna med mer info. Min allmäna erfarenhet är att när det blir tungt i en säck så trycks höftbältet ned över stussen och det blir jobbigt att vandra. Då brukar man dra åt mer tills säcken sitter som ett gjutjärn. styva höftbälten kan avhjälpa detta till en viss del.
Men om bärsystemet tål 25 kg så är det bra, mer än så hade jag inte tänkt att bära i vilket fall som helst. men som sagt, återkom med mer info.
 
Nu har jag varit ute i helgen och testat säcken.

För mig som är 183 lång och ca 74kg tung är den perfekt. Bra med justeringsmöjligheter, så att den går att anpassa för uppför respektive nedförslut och när jag helt enkelt ville ha lite variation. Den går att ställa från att sitta klistrad mot ryggen/höften till att hänga relativt fritt på höftbältet. Med 25kg var det senare inte så bekvämt på grund av balansförskjutningen, men med lättare packning kan det nog vara skönt att kunna släppa vikten mot axlarna korta stunder, om inte annat för att lufta ryggen.
Höftbältet verkar mjukt, men jag hade inga problem med stasning eller liknande, var sig i lår eller stuss, något jag har erfarenhet av från min gamla McKinley (som visserligen är 14 år gammal).
Det är bra att rygglängden går att variera snabbt, tack vare kardborre infästning som faktiskt fungerar. Jag var lite fundersam när jag såg det, men som sagt, det funkar lika bra som andra lösningar.
Metalltrekanterna på axelremmarna funkar på det sätt klättermusen hävdar, att avlasta axelmusklerna och låta kroppen bära "med ben". Jag upplevde det som att min hållning var bättre nu när jag bar tungt med den här säcken jämfört med min gamla säck, där jag ofta sköt fram axlarna för att kompensera tung packning.

Observera att jag inte betat av speciellt många säckar och detta är uttalanden gjorda efter 36 timmar med säcken. Men sammanfattningsvis måste jag säga att jag är nöjd och jag ser fram emot 2 veckor i fjällen tillsammans med säcken.
 
Bra. Jag testade säcken, den satt som gjuten när man drog åt sidostrammarna. Återstår att se om jag ska inhandka än, börjar få ett sort överflöd av säckar.
 
Har också funderat på en granit och har lite funderingar.

Jag behöver kanske inte en fullt så stor ryggsäck och funderar på att köra utan översta ”delen”. Hur ser det ut då, eller blir det öppet halloj?

Jag har också tänkt cykla med den med hjälm och funderar om det går bra, eller om ”ramen” eventuellt sticker för långt upp och tar i cykelhjälmen? Jag cyklar som terapi och brukar använda ryggsäcken då jag handlar mat...

Jag är 180 cm lång, men proportionellt är ryggen betydligt längre. Väger 73 kg.
 
Har också funderat på en granit och har lite funderingar.

Jag behöver kanske inte en fullt så stor ryggsäck och funderar på att köra utan översta ”delen”. Hur ser det ut då, eller blir det öppet halloj?

Du kan väldigt enkelt plocka av topplocket, det sitter ett väl tilltaget snölås i toppen under locket som kan fungera som "lock". Det du förlorar är regnskydd, men det går ju att ordna med ett bra regnöverdrag. Det är antagligen lättare viktmässigt än topplocket.

Jag har också tänkt cykla med den med hjälm och funderar om det går bra, eller om ”ramen” eventuellt sticker för långt upp och tar i cykelhjälmen? Jag cyklar som terapi och brukar använda ryggsäcken då jag handlar mat...

Jag är 180 cm lång, men proportionellt är ryggen betydligt längre. Väger 73 kg.

Nu var jag tvungen att gå att hämta hjälmen och säcken och prova :). För mig som är 183/70 så funkar det utmärkt att både stå med säcken på ryggen och hjälm på huvudet, likaså att sitta i cykelposition. I den senare så blir det något svårare att titta rakt upp i luften, men det har åtminstone jag väldigt lite nytta av när jag cyklar. sidorna och framåt/uppåt så att man kan se sig om normalt från cykeln fungerar.

Hoppas att det hjälper, trevlig helg!
 
jag upplever att säcken är mycket mindre än 100liter
spännena för locket lossnar lätt då det endast är hakar
när man vandrar är det inget problem men när man reser och flyger är det inte så bra
 
jag tvekade mellan granit och berghaus crusader. upplevde att höftbältet på granit inte riktigt klarar av tyngre laster. axelremmarna är iofs väldigt bra, men i slutändan är det med höftbältet som man främst bär. Att haka fast locket i öglor är en nackdel, jag mistänkte att dom skulle ställa till problem vid flyg osv. köpte en crusader tillslut och har inte blivit besviken, särskilt som den kostade 1800 från england.
 
Hur står sig graniten mot t ex mjölner? Är inne på att köpa en 100 l säck och klättermusens är ju kända för att vara av mycket bra kvalite. Har en gungner 50 som jag är sjukt nöjd med.
Men på något sätt så känns mjölner lite för high tech och priset på ca 2200 mer än granit ska ju också vara motiverat.
 
jag har en mjölner 60 liter, version 1. Bärsystemet är bra, men som vanligt med KM är vissa saker överdesignade. sättet att stabilisera säcken med toppstramare som består av snören tycker jag inte funkar riktigt, axelbanden glider väldigt lätt omkring vilket är jobbigt när man ska ta av och på säcken. dom två öglorna som man spänner fast rullöpningen sitter för högt upp vilket gör att man måste packa säcken så högt som möjligt för att rullöppningen inte ska hoppa ur.
Nu tror jag att vissa av dessa saker är åtgärdade på version 2.0 men jag skulle inte betala över 5000 för den säcken, skulle hellre kolla på norröna pararanger för 3600 eller berghaus för 1800. Granit har jag bara testat i butik men tyckte höftbältet var för klent helt enkelt.
 
Tanken är ett den rygga jag ska köpa ska ersätta min norröna recon 125 som jag tar lyckad ta i sönder. Kan hålla med om att mjölner är lite över designad, därför tänkte jag att graniten var ett bra alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LGAndersson Klättermusen granit Transportera 16
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Almasfar Justera rygglängd Klättermusen Grip 60 Transportera 1
Glännman Klättermusen flinta och extrafickor, sitter de bra etc? Transportera 2
Legogris Klättermusen Röskva 45L för backpacking Transportera 1
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
hagle Klättermusen Allsvinn vs Ratatosk Transportera 5
Luffarn Klättermusen Fenja Transportera 0
Arvidsjaur Klättermusen röskva 65l Transportera 5
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
aksello Klättermusen hugin Transportera 1
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
nmr klättermusen mjölner - funkar den? Transportera 17
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
hvidt Klättermusen nya ryggor Transportera 3
Sailor14ft Nya Klättermusen säckar på deras hemsdia Transportera 3
indi Klättermusen Mjölner Transportera 3
nmr klättermusen och mjölner Transportera 15
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
marcusen Innermått Klättermusen Gungerkev 50 Transportera 0
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
anwi Klättermusen Gungner Kev Transportera 1
Retrovirus Arc´teryx Kashmin 52 eller Klättermusen GungnerKev 50? Transportera 3
johan74 Klättermusen Ratatosk Transportera 3
resenaren Mjölner klättermusen Transportera 6
Niclas Klättermusen Gungner till det mesta???? Transportera 1
Andrahandsvärden på Klättermusen Transportera 1
Daypack från Klättermusen? Transportera 1
Barninsats till klättermusen säckar Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.