Hej! Funderar på att köpa en långfärds ryggsäck,har kollat in klättermusen granit,är det någon som har testat den. Mellan 80-100 L
MVH Geronimo
MVH Geronimo
Tjena LG!
Jag hade länge den första modellen av Granit. Fick ett presentkort härom året och bestämde mig för att kosta på mig en splitterny Granit "classic" alltså 100-litersmodellen. Jag VAR faktiskt duktig och testade en massa annat också, men Granit är fortfarande kung. Simpel säck som man komprimeras eller utökas hur som helst, och ett bärsystem som är tio år före andra märken.
Jag är så FÖRBANNAT nöjd.
Men ja, vad var det du ville veta?
Hur menar du med frisvängande bälte?
Gamla graniten hade väl ett helt normalt midjebälte.
Det fina med den nya graniten är att bältet spänns som ett X. Så man kan spänna den övre halvan hårdare, och låta bältet vila uppepå höftkammarna.
Den gamla graniten (och de flesta andra ryggsäckar på marknaden) kräver att man drar åt som fasen istället om man vill bära mycket på höfterna.
Nya Graniten har inte frisvingande bälte. Däremot är bältet fäst i säcken mitt bak och har viss flexibilitet, så spänner man inte åt åtstramarna får man viss "sving" effekt. Inte som på en säck byggd för att just ha ett svingande bälte, men liknande. Jag tycker den effekten är tillräcklig för mina behov.
Pinnarna: Om man fäster i de nedre pinnarna vid halfull säck ska det inte vara några svårigheter. Inte som jag upplevt i alla fall.
Underbar säck i övrigt. Jag saknar förvisso sidfickor, men det är enbart av gammal vana.
Nya Graniten har inte frisvingande bälte. Däremot är bältet fäst i säcken mitt bak och har viss flexibilitet, så spänner man inte åt åtstramarna får man viss "sving" effekt. Inte som på en säck byggd för att just ha ett svingande bälte, men liknande. Jag tycker den effekten är tillräcklig för mina behov.
Pinnarna: Om man fäster i de nedre pinnarna vid halfull säck ska det inte vara några svårigheter. Inte som jag upplevt i alla fall.
Underbar säck i övrigt. Jag saknar förvisso sidfickor, men det är enbart av gammal vana.