Klättermusen granit

Hej! Funderar på att köpa en långfärds ryggsäck,har kollat in klättermusen granit,är det någon som har testat den. Mellan 80-100 L

MVH Geronimo
 
Åk och köp.

Tjena LG!

Jag hade länge den första modellen av Granit. Fick ett presentkort härom året och bestämde mig för att kosta på mig en splitterny Granit "classic" alltså 100-litersmodellen. Jag VAR faktiskt duktig och testade en massa annat också, men Granit är fortfarande kung. Simpel säck som man komprimeras eller utökas hur som helst, och ett bärsystem som är tio år före andra märken.

Jag är så FÖRBANNAT nöjd.

Men ja, vad var det du ville veta?
 
Tjena LG!

Jag hade länge den första modellen av Granit. Fick ett presentkort härom året och bestämde mig för att kosta på mig en splitterny Granit "classic" alltså 100-litersmodellen. Jag VAR faktiskt duktig och testade en massa annat också, men Granit är fortfarande kung. Simpel säck som man komprimeras eller utökas hur som helst, och ett bärsystem som är tio år före andra märken.

Jag är så FÖRBANNAT nöjd.

Men ja, vad var det du ville veta?

Undertecknad hade också Granit en gång för länge sedan och var nöjd. Fast den nya modellen har inget frisvängande bälte vad jag kan se..?

//J
 
Hur menar du med frisvängande bälte?
Gamla graniten hade väl ett helt normalt midjebälte.

Det fina med den nya graniten är att bältet spänns som ett X. Så man kan spänna den övre halvan hårdare, och låta bältet vila uppepå höftkammarna.
Den gamla graniten (och de flesta andra ryggsäckar på marknaden) kräver att man drar åt som fasen istället om man vill bära mycket på höfterna.
 
Hur menar du med frisvängande bälte?
Gamla graniten hade väl ett helt normalt midjebälte.

Det fina med den nya graniten är att bältet spänns som ett X. Så man kan spänna den övre halvan hårdare, och låta bältet vila uppepå höftkammarna.
Den gamla graniten (och de flesta andra ryggsäckar på marknaden) kräver att man drar åt som fasen istället om man vill bära mycket på höfterna.

Ok, verkar som att det funnits två versioner då. Min hade ett frisvängande bälte - remmen som användes för att flytta ryggplattan (med bärremmarna) fortsatte ner längs ryggen och fästes ihop med en rem från höftbältet som gick genom en D-ring placerad där aluminiumstängerna möttes (de satt som ett V). V-fri kallades bärsystemet. Köpte min 1991.

...när jag hade slitit ut den 1998 hette efterföljaren mjölner...
Annars såg min ut som den nygamla :).

Ja, dubbla remmar på bärbältet är bra, har en israelisk säck med det konceptet :).

//J
 
Jag hade en gneis (lilla varianten av Granit) och den hade frisvängande höftbälte, min är grå med lila hålband. Fanns en tidgare varant som var grön med röda hålband.

Jag har för mig att jag köpte den precis när den släpptes med detta. Granit såldes då med fast höftbälte och fick frisvängande höftbälte senare...

Tror detta var 1989
 
Pinnar

Den nya säcken har fyra pinnar som sticker ut från säcken och som man skall fästa topplocket i via ringar på "spänn-snörena". Detta är extra bra om säcken inte är proppfull eftersom då går det inte fästa topplocket... Hur tänkte man här egentligen?
 
Nya Graniten har inte frisvingande bälte. Däremot är bältet fäst i säcken mitt bak och har viss flexibilitet, så spänner man inte åt åtstramarna får man viss "sving" effekt. Inte som på en säck byggd för att just ha ett svingande bälte, men liknande. Jag tycker den effekten är tillräcklig för mina behov.

Pinnarna: Om man fäster i de nedre pinnarna vid halfull säck ska det inte vara några svårigheter. Inte som jag upplevt i alla fall.

Underbar säck i övrigt. Jag saknar förvisso sidfickor, men det är enbart av gammal vana.
 
Nya Graniten har inte frisvingande bälte. Däremot är bältet fäst i säcken mitt bak och har viss flexibilitet, så spänner man inte åt åtstramarna får man viss "sving" effekt. Inte som på en säck byggd för att just ha ett svingande bälte, men liknande. Jag tycker den effekten är tillräcklig för mina behov.

Pinnarna: Om man fäster i de nedre pinnarna vid halfull säck ska det inte vara några svårigheter. Inte som jag upplevt i alla fall.

Underbar säck i övrigt. Jag saknar förvisso sidfickor, men det är enbart av gammal vana.

Som sagt, aldrig använt den skarpt. Dock, laddade med en sovsäck och två tält varpå den inte fyller ut nertill ens. Säcken kollapsar inåt, pinnarna vinklas upp och släpper. Korkad lösning helt enkelt. Varför inte vanligt spänne eller som mjölner? En säck på 3000 kr ska gå stänga. Om man går i tät vegetation, ja då hakas de rimligen loss med.
 
Varför inte frisvingande bälte?

Min älskade gamla granit håller på att falla i bitar. Var inom butiken i Åre i somras för att prova ny ryggsäck. I min okunskap trodde jag att det är Mjölnern som är ersättaren till Granit. Provade den men tycker det är lite för mycket bling-bling och att den blir för lång med ramen som sticker upp. Dock nämnde aldrig expeditien nånting om att granit fortfarande görs så jag blev glad när jag upptäckte det idag.

Dock undrar jag varför de inte har ett frisvingande avbärarbälte längre? Just det är en av de saker jag uppskattar mest med Granitsäcken och en detalj som man inte hittar bland såmånga ndra märken

erik

Nya Graniten har inte frisvingande bälte. Däremot är bältet fäst i säcken mitt bak och har viss flexibilitet, så spänner man inte åt åtstramarna får man viss "sving" effekt. Inte som på en säck byggd för att just ha ett svingande bälte, men liknande. Jag tycker den effekten är tillräcklig för mina behov.

Pinnarna: Om man fäster i de nedre pinnarna vid halfull säck ska det inte vara några svårigheter. Inte som jag upplevt i alla fall.

Underbar säck i övrigt. Jag saknar förvisso sidfickor, men det är enbart av gammal vana.
 
Det var säkert en kostnadsfråga. Eller kanske en designfråga, eftersom man valt at göra säcken så ren och enkel som möjligt.

Mitt råd är att prova den. Man får ändå viss "svingeffekt" som sagt. Åtminstonde fullt tillräcklig för min smak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nmr klättermusen granit Transportera 11
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Almasfar Justera rygglängd Klättermusen Grip 60 Transportera 1
Glännman Klättermusen flinta och extrafickor, sitter de bra etc? Transportera 2
Legogris Klättermusen Röskva 45L för backpacking Transportera 1
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
hagle Klättermusen Allsvinn vs Ratatosk Transportera 5
Luffarn Klättermusen Fenja Transportera 0
Arvidsjaur Klättermusen röskva 65l Transportera 5
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
aksello Klättermusen hugin Transportera 1
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
nmr klättermusen mjölner - funkar den? Transportera 17
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
hvidt Klättermusen nya ryggor Transportera 3
Sailor14ft Nya Klättermusen säckar på deras hemsdia Transportera 3
indi Klättermusen Mjölner Transportera 3
nmr klättermusen och mjölner Transportera 15
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
marcusen Innermått Klättermusen Gungerkev 50 Transportera 0
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
anwi Klättermusen Gungner Kev Transportera 1
Retrovirus Arc´teryx Kashmin 52 eller Klättermusen GungnerKev 50? Transportera 3
johan74 Klättermusen Ratatosk Transportera 3
resenaren Mjölner klättermusen Transportera 6
Niclas Klättermusen Gungner till det mesta???? Transportera 1
Andrahandsvärden på Klättermusen Transportera 1
Daypack från Klättermusen? Transportera 1
Barninsats till klättermusen säckar Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.