klättermusen mjölner - funkar den?

fundera på mjölner, särskilt när man kan få den billigare. Min enda fråga är: är bärsystemet så bra som vissa påstår eller är det för överarbetat? KM är alltid lite chansartat, har en liv jacka från dem som är ok men samtidigt har jag läst om många som har haft reklammationer. Så, frågan är, håller mjölner vad den lovar, är den en resa in i framtiden?
 
jag har en mjölnir som jag är nöjd med. iaf efter en del trassel med åtstramaren över axlarna. efter att jag fick den nya versionen av bärremmar har den fungerat bra. bottenstägningen har en tendens att gå upp om man har lite packning. jag löste det med schacklar i spännet och öglorna på ryggsäcken.
 
fundera på mjölner, särskilt när man kan få den billigare. Min enda fråga är: är bärsystemet så bra som vissa påstår eller är det för överarbetat? KM är alltid lite chansartat, har en liv jacka från dem som är ok men samtidigt har jag läst om många som har haft reklammationer. Så, frågan är, håller mjölner vad den lovar, är den en resa in i framtiden?

Jag testade det nya bärsystemet och tycker att det är bra. Det som fick mig att backa är den klena ramen. Getout avråder från att flyga med den eftersom den lätt kan brytas. Med mina erfarenheter av bussar och ryggsäckshögar i bagageutrymmet, så skulle jag tro att ramen kan gå av även vid bussresa tyvärr, så klen känns den. Fattar inte riktigt varför KM gör en såpass bra säck och sedan slarvar med ramen.

Så...det blev en Norröna istället, de är lite tyngre men håller...bärkomforten är likvärdig tycker jag. Men om du reser på ett sådant sätt att ramen inte utsätts för tryck i "bryt" ledden så skulle jag inte tveka att ta en KM.

//J
 
Jag har en gammal Mjölner (>10 år) och jag har aldrig riktigt blivit vän med bärsystemet. Jag förstår nog inte riktigt hur det är tänkt att fungera...

"Nya versionen av bärremmar" låter intressant... Man kanske skulle kontakta KM och diskutera saken?
 
reser gör jag ofta. kan inte ha en ryggsäck som inte fixar flygresor. Det är just det som är grejen med KM, dom gör något bra men det sviktar i detaljerna. snörena som skall vara toppstramare, håller dom? tycker det är lite konstigt att ha snörren som toppstramare.
 
jag har flugit med min mjölner och det har gått utmärkt. bågen som sticker upp ovan säcken är lätt att ta bort (öppna spännet överst och dra ur den) och sätta dit igen. tom att det för en gångs skull går att ta loss avbärarbältet för att slippa att det förstörs eller fastnar i bagagehanteringen. tänk dock på att ta loss även den nedre metallbågen, som annars kan lossa av sig själv och försvinna.

toppåtstramarna har fungerat galant sen de uppdaterades för ett par år sen.

jag uppskattar ryggsäcken och det är första jag använt där inte armarna stasas av under dagens lopp och händerna sväller upp.
 
men frågan är, håller toppstramarna? det är två snörren så som jag kan se det och om de går sönder så faller hela bärsystemet. eller har jag fel? Och ramen, kan man fälla in den övre delen eller måste den tas bort?
 
men frågan är, håller toppstramarna? det är två snörren så som jag kan se det och om de går sönder så faller hela bärsystemet. eller har jag fel? Och ramen, kan man fälla in den övre delen eller måste den tas bort?

Klättermusen har väl ändå väldigt höga krav på funktion och om det inte skulle hålla så skulle dom ha tagit bort det för länge sen.
Det ser ju likadant ut på deras andra säckar också.

Det är nog inget vanligt steksnöre det handlar om.

Edit: Och det var inget som störde mig när jag klämde och kände och provade en Arvaker 40, och konstruktionen är väl som sagt densamma.
 
reser gör jag ofta. kan inte ha en ryggsäck som inte fixar flygresor. Det är just det som är grejen med KM, dom gör något bra men det sviktar i detaljerna. snörena som skall vara toppstramare, håller dom? tycker det är lite konstigt att ha snörren som toppstramare.

KM bytte snörena mot kraftigare snören förra året just för att det var krångel med de gamla, tunnare.

Tror inte att säcken klappar ihop, men ramen känns för klen tycker jag. Nu är det ju någon här som tydligen har tagit bort delar av ramen och sen flugit. Kanske kan vara en variant...

Bärkänslan är annars bra tycker jag. Och vikten är bra den med.

//J
 
Gnejs

Jag har en gammal Gnejs från den tiden då Klättermusen stod för outslitligt och superrobust (80-talet). Den använder jag som resesäck , helt grymt tyg som nog aldrig kommer att gå sönder...
Man är inte direkt rädd när man checkar in den på flyget.

Nog tror jag de nya säckarna har bättre bärkomfort och är lättare, men mer slitstarka och robusta är de definitivt inte...

Såg att Klätermusen har en nya variant av Granit/Gnejs, klockrent...
http://www.klättermusen.se/produkt....uktGrupp=Tillbehor&produktKategori=Ryggs%E4ck
 
jag tvivlar inte på att bärsystemet är bra, det är mer att ett snöre kan inte vara hur starkt som helst. går det sönder så innebär det en massa trassel. granit har jag också kollat på, men där känns höftbältet lite för mjukt. annars verkar den säcken vara helt ok om man vill bära 100 liter
 
jag tvivlar inte på att bärsystemet är bra, det är mer att ett snöre kan inte vara hur starkt som helst. går det sönder så innebär det en massa trassel. granit har jag också kollat på, men där känns höftbältet lite för mjukt. annars verkar den säcken vara helt ok om man vill bära 100 liter

Det är ju knappast nån enorm last på snöret.
Ponera att man av nån anledning bär 35 kg, hur stor blir kraften på snörena när man skumpar fram?
Dom ligger ungefär horisintellt och tar inte upp någon av gravitationen neråt, utan det är snarare för att hålla in tyngdpunkten mot ryggen eftersom stödpunkten nere är alldeles vid ryggsidan mot avbärarbältet.
Är det mycket mer än 5-10 kg styck som mest blir jag förvånad (och det är ju ganska dynamisk belastning dessutom).. Och vad håller snöret?

Beals 3mm repsnöre har en min-brottlast på 180 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
indi Klättermusen Mjölner Transportera 3
nmr klättermusen och mjölner Transportera 15
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
resenaren Mjölner klättermusen Transportera 6
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Almasfar Justera rygglängd Klättermusen Grip 60 Transportera 1
Glännman Klättermusen flinta och extrafickor, sitter de bra etc? Transportera 2
Legogris Klättermusen Röskva 45L för backpacking Transportera 1
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
hagle Klättermusen Allsvinn vs Ratatosk Transportera 5
Luffarn Klättermusen Fenja Transportera 0
Arvidsjaur Klättermusen röskva 65l Transportera 5
aksello Klättermusen hugin Transportera 1
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
LGAndersson Klättermusen granit Transportera 16
nmr klättermusen granit Transportera 11
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
hvidt Klättermusen nya ryggor Transportera 3
Sailor14ft Nya Klättermusen säckar på deras hemsdia Transportera 3
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
marcusen Innermått Klättermusen Gungerkev 50 Transportera 0
anwi Klättermusen Gungner Kev Transportera 1
Retrovirus Arc´teryx Kashmin 52 eller Klättermusen GungnerKev 50? Transportera 3
johan74 Klättermusen Ratatosk Transportera 3
Niclas Klättermusen Gungner till det mesta???? Transportera 1
Andrahandsvärden på Klättermusen Transportera 1
Daypack från Klättermusen? Transportera 1
Barninsats till klättermusen säckar Transportera 1
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
82-barn vägledning til Klättermusens Mjölner Transportera 34
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
flindra Mjölner: Sidofickorna?? Transportera 6
estetdrägg Mjölner och Motion på väg ur produktion?!? Transportera 7
marcusen den eviga mjölner diskussionen. Transportera 17
srpp Mjölner - kapsejsning och svårinställd Transportera 11
Bora Nya Mjölner Transportera 2
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.