Klättermusen röskva 65l

Får väll svara själv då. Jag beställde både en klättermusen och en osprey exos 58. Provpackade med min utrustning och gick någon kilometer för att känna på dom.
Exosens fördelar är enligt mej vikten, priset, den ventilerade ryggen och fickorna på utsidan som kan spännas ut ordentligt för de prylar man vill kunna komma åt lätt.
Tyvärr var den inte alls någon höjdare att bära. Säcken vilar på de två punkter där höftbältet är infäst och går man långt så antar jag att dessa äter sej in ordentligt i ryggen. Vare sej höftbältet eller axelremmarna kändes skönare än en gammal 70-talssäck.

Klättermusens fördelar var höftbältet, axelremmarna, den stora öppningen, V-formen på säcken, hålbanden och de lättjusterade toppstramarna.
Höftbältet har totalt fyra justeringar. En upp och en nere på vardera sida. Eftersom man kan dra åt mer på den övre så är det enkelt att få bältet att verkligen hänga på höftkammarna. När jag ställt in säcken så vilade hela tyngden verkligen på höften och hela säcken var så välbalanserad att man närapå kan gå utan att ha axelremmarna på sej. Stödpunkten på ryggen hamnade perfekt på svanken och fördelades mycket bra. Spännet för höftbältet är en gedigen och enkel konstruktion delvis i aluminium.
Axelremmarna är perfekt utsvängda för att inta skära halsen av bäraren. På framsidan om axeln är dom rejält breda och för mej satt dom perfekt utan att skava på armarna.
Öppningen består av en kraftig dragkedja och tre avlastande D-ringar. Kanske lite joxigt med D.ringarna men konstruktionen känns rejäl. Dragkedjan går långt ner på säcken så man kommer åt det mesta. utan att behöva riva ut allt skrot man har med sej i säcken. själva dragkedjan är skyddad från väder och vind av en flärp som löper längs hela kedjan.
Jag gillar iden med en V-formad säck. Vikten hamnar högt som den ska.
Hålbanden som löper i slingor längs säcken och på axelremmarna har jag inte provat men är dom bara tåliga så ser jag många möjligheter med dom. Det finns ju diverse tillbehör som sidofickor m.m som kan fästas i dom. Med säcken följer två av dom obligatoriska gummisnoddarna.
Toppstramarna är mycket lättjusterade. Man drar bara i ett snöre och låser det genom att dra det mot mitten.
En annan liten finess är ett avdelat stycke på insidan av ryggen där det bland annat finns ett fack anpassat för en dator. Datorn skyddas från andra i säcken förvarade föremål av en löstagbar halvhård skiva. Nu hade jag inte tänkt släpa med mej en datorjävel till fjället men tanken på att ha en smidig lite större ryggsäck istället för den vanliga 20kg väskan brukar slå mej varje gång jag försöker bära väskan från/till tåget eller flyget och just när armarna längt sej ett par decimeter och man bytt arm för elfte gången. Åtminstone på tåget skulle jag kunna att tänka mej att ta med den. Frågan är ju om man verkligen vill lämna bort sin kompis till väskehuliganerna som går igång på ljudet av krossat glas och annat som i deras öron låter härligt.

Nackdelarna med klättermussäcken som jag upplevde under mitt lilla test är en alldeles för dåligt ventilerad rygg, vikten, priset, inga sidofickor, ej expanderbar.
Största minuset är helt klart den dåligt ventilerade ryggen. Stödplattorna för ryggen där trycket ska fördelas är riktigt stora och det kanske är bra men bara efter några minuter känns det verkligen varmt på i princip hela ryggen.
Vikten är angiven till 2,2kg. Ingen lättviktare precis men kanske inta allra tyngst i klassen heller.
Ganska dyr men med kampanjpriset som outnorth har nu så är det ändå inte värst. Egentligen kan man inte uttala redan nu om den är dyr eller inte. Det är först när den är utsliten som man kan dra den kalkylen.
Jag vill gärna ha ett par sidofickor för t.ex regnjackan, skethusrullen och annat småkrafs som man snabbt vill komma åt. Antingen får man köpa dom dyra och nedtyngande sidofickorna eller så får man packa säcken så att man lätt kan öppna lite grand på dragkedjan och fiska ut dessa saker. I och med att den är så bred övertill så tror jag att det ska vara hyffsat enkelt att göra så.
Tyget är ganska stadigt och lite "hårt". Det blir med andra ord innehållet som måste forma sej efter säcken och inte tvärt om som med exossäcken. Är det fullt så är det fullt och ska något mer med så måste det hängas på utsidan.

Totalintrycket är entydigt positivt då det viktigaste, hur den sitter på ryggen eller rättare sagt på höfterna och axlarna var så extremt bra. Jag har aldrig upplevt en säck som jag känner mej som ett med som jag gjorde med klättermussäcken och då har jag ändå räknat med alla småsäckar från alla dom kända tillverkarna som jag har haft. Nu vill jag bara packa säcken och gå
 
Behöver man ett regnskydd till den säcken eller står den pall för spridda skurar? Är dragkedjorna laminerade eller skyddade på ett sådant vis att de inte lär släppa genom väta? Jag tittade på deras webbsida för produkten och där står följande:
Material säck Retina Forte 420 denier nailhead med TPU-beläggning – 100% återvunnen polyamid.
Material slitskydd Kevlar®.
Material stomme Formad aluminiumram, styvt skum
Fluorokarbonfri produkt.
Vattenpelare >23 m
Vikt 2050g — 2200g
Storlek 45L, 65L
Färger Burnt russet, Ebony
Lätt och vridstyv ramkonstruktion.
Stor öppning med tvåvägsblixtlås och dubbel slå.
Axelremmar med Butterfly Bridge™.
Rygglängd justeras enkelt genom att flytta axelremmarna och/eller höftbälte.
Steglöst justerbara toppstramare för anpassning till rygglängd.
Justerbar bröstrem.
Dubbla justeringsband på höftbältet för ökad komfort.
Höftbältet kan justeras så att vadderingen hamnar i rätt position på höftkammen.
Avtagbart höftbälte.
Kan anpassas för flygtransport. Axelremmarna kan vikas in bakom ryggplattan och höftbältet spännas runt ryggsäcken.
Invändig organisationspanel och löstagbart skydd till bärbar dator.
Invändig säkerhetsficka.
Snörhålsband för fastsättning av tillbehör och extrautrustning.
Två utrustningsslingor för utvändig montering medföljer.
Kevlar®-förstärkt botten.
Visselpipa.
Reflex.

Bärremmarna har en unik konstruktion för att minimera belastning på halsmuskulaturen och maximera blodförsörjningen till närliggande muskler. Butterfly Bridge™, en vinklad stång av aluminium, för över belastningen från halsmuskulaturen till närliggande, inte lika känsliga partier. Bärremmen består i sin tur av tre olika skikt för att ojämnheter i klädsel eller kroppsbyggnad inte ska påverka bärkomforten. Säcken är gjord av en fantastiskt robust väv som är tillverkad av 100% återvunnen polyamid med TPU-beläggning (polyuretan). Råmaterialet är gamla fisknät och heltäckningsmattor och ingen ny olja har använts vid tillverkningen. Garnet är GRS- certifierat, en certifiering som säkerställer att garnet har tillverkats av återvunnet material. Produkten innehåller inga fluorkarboner.
 
Dom säger att tyget är vattentätt men att dom inte garanterar att sömmarna är täta. Dragkedjan täcks av en rejäl flärp så där tror jag inte det ska läcka några mängder.

Jag har provat säcken under en liten helgtur men det regnade bara en kvart så jag vet inte hur den klarar regnet än.
 
Det har gått ungefär en månad nu - har du hunnit använda den mer? Nya erfarenheter? Hur tungt har du lastat den och hur har det kännts om du gått ett par timmar med den på ryggen?
 
Klättermusens nätficka är helt suverän. Väger inte många gram, och är gjord i ett elastiskt nät. För skithusrulle rekommenderas dock en plastpåse, då nätfickan inte är vattentät. Har en sån på min vardagssäck, kombinerat med gummibandsremmar så kan man få med riktigt mycket på utsidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Legogris Klättermusen Röskva 45L för backpacking Transportera 1
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Almasfar Justera rygglängd Klättermusen Grip 60 Transportera 1
Glännman Klättermusen flinta och extrafickor, sitter de bra etc? Transportera 2
hagle Klättermusen Allsvinn vs Ratatosk Transportera 5
Luffarn Klättermusen Fenja Transportera 0
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
aksello Klättermusen hugin Transportera 1
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
LGAndersson Klättermusen granit Transportera 16
nmr klättermusen mjölner - funkar den? Transportera 17
nmr klättermusen granit Transportera 11
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
hvidt Klättermusen nya ryggor Transportera 3
Sailor14ft Nya Klättermusen säckar på deras hemsdia Transportera 3
indi Klättermusen Mjölner Transportera 3
nmr klättermusen och mjölner Transportera 15
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
marcusen Innermått Klättermusen Gungerkev 50 Transportera 0
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
anwi Klättermusen Gungner Kev Transportera 1
Retrovirus Arc´teryx Kashmin 52 eller Klättermusen GungnerKev 50? Transportera 3
johan74 Klättermusen Ratatosk Transportera 3
resenaren Mjölner klättermusen Transportera 6
Niclas Klättermusen Gungner till det mesta???? Transportera 1
Andrahandsvärden på Klättermusen Transportera 1
Daypack från Klättermusen? Transportera 1
Barninsats till klättermusen säckar Transportera 1
Peter77 Everest ADV Hiking 45l och 65l Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Marilyn Bra vandringsryggsäck ( ca 65l) för framåtvinklat bäcken/kantiga höftben Transportera 5
Bulgakov Helsport Langåsen 65L 500kr nåt att ha? Transportera 2
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.