Klättermusen Mjölner

Ska köpa mig en ny vandringssäck och tänkte ta tillfället i akt och höra mig för om någon har erfarenhet av KM Mjölner och även KM Gungner.
 
Gungner

Hej

Jag har en Gungner 40 som har några år på nacken nu. Inköpt begagnad och kompletterad med sidofickor på totalt 10 liter.
Min uppfattning är att den är en av de bästa säckar i sitt storleksintervall jag har provat. Med sidofickor ökar användbarheten mycket. För mig som är 185 cm lång sitter den mycket bra.

Säcken är slitstark, förstärkt med kevlar i botten. Löstagbart avbärarbälte. Smidig rullöppning.

Mjölner har jag däremot ingen erfarenhet av, på bilder ser nya modellen lite komplicerad ut tycker jag. Dessutom dyr, men å andra sidan är det inte den enda ryggsäck som kostar.

//PW
 
Jag har en begad Mjölner 80 liter, skulle tro att den är 7-10 år gammal version, så jag vet inte om mina åsikter är relevanta för ditt köp. Du ska köpa en ny?
Men ändå, lite allmänt:

- Bered dig på att försvara ditt Klättermusen-köp oavsett modell, det är 1/0 om man gillar dem eller inte så det blir ofta diskussioner om utseende, materialval och funktioner. (Inte viktig synpunkt, kanske.)
- Säcken ser lite kufisk ut men när den är rätt packad, och på ryggen, är bärkomforten mycket bra. (De som skrattat åt att den ser mysko ut brukar bli förvånade, revansch!!!)
- Jag gillar rena säckar, utan en massa fack och finesser utanpå, men kunde kanske önska något smart blixtlåsförsett säkerhetsfack för plånbok/nycklar etc. På min säck är det ett blixtlåsfack på toppen, men beroende på hur mycket som packats i så rullas även detta fack ihop mer eller mindre och kan vara svårt att komma åt.
- Rullöppning är smidigt.

Saker som jag surar över:
- Säckarna är nog mer slitstarka än kläderna. Jag har haft 2 Grim-jackor, de är utan konkurrens de friluftsprylar som gjort mig mest besviken per krona. Högt pris, men kvaliteten har inte matchat.
- KM är extremt svåra att diskutera med när man inte är nöjd med produkterna, tycker jag. Spara kvittot, och all ev korrespondens med dem, om du har någon typ av reklamation-/garantifråga.
 
- KM är extremt svåra att diskutera med när man inte är nöjd med produkterna, tycker jag. Spara kvittot, och all ev korrespondens med dem, om du har någon typ av reklamation-/garantifråga.

Stämmer inte med mina, i och för sig ganska begränsade, erfarenheter. Två gånger har jag haft anledning att diskutera med dem. Båda gångerna angående min Mjölner som numera är 10 år gammal.

Första gången hade jag problem med att infästningen av V-ramen hoppade ur den sydda kanalen i överkanten, och då var säcken 4-5 år gammal om jag inte missminner mig. Svårt att förklara vad jag menar men det kanske inte spelar så stor roll, min poäng är bemötandet. Pratade med Peter Ersare himself och han bad mig helt enkelt skicka in säcken för en kostnadsfri modifiering som löste problemet. Jag fick i och för sig betala frakten till Åre själv :)

Andra gången hade jag på nåt sätt lyckats tappa bort ena halvan av spännet till avbärarbältet. Eftersom jag råkade vara i närheten av Åre när jag upptäckte det knallade jag helt enkelt in hos dem och frågade efter ett sånt spänne. Inget problem. Helt gratis. Kanske en skitsak, men icke desto mindre trevligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
nmr klättermusen mjölner - funkar den? Transportera 17
nmr klättermusen och mjölner Transportera 15
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
resenaren Mjölner klättermusen Transportera 6
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Almasfar Justera rygglängd Klättermusen Grip 60 Transportera 1
Glännman Klättermusen flinta och extrafickor, sitter de bra etc? Transportera 2
Legogris Klättermusen Röskva 45L för backpacking Transportera 1
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
hagle Klättermusen Allsvinn vs Ratatosk Transportera 5
Luffarn Klättermusen Fenja Transportera 0
Arvidsjaur Klättermusen röskva 65l Transportera 5
aksello Klättermusen hugin Transportera 1
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
LGAndersson Klättermusen granit Transportera 16
nmr klättermusen granit Transportera 11
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
hvidt Klättermusen nya ryggor Transportera 3
Sailor14ft Nya Klättermusen säckar på deras hemsdia Transportera 3
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
marcusen Innermått Klättermusen Gungerkev 50 Transportera 0
anwi Klättermusen Gungner Kev Transportera 1
Retrovirus Arc´teryx Kashmin 52 eller Klättermusen GungnerKev 50? Transportera 3
johan74 Klättermusen Ratatosk Transportera 3
Niclas Klättermusen Gungner till det mesta???? Transportera 1
Andrahandsvärden på Klättermusen Transportera 1
Daypack från Klättermusen? Transportera 1
Barninsats till klättermusen säckar Transportera 1
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
82-barn vägledning til Klättermusens Mjölner Transportera 34
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
flindra Mjölner: Sidofickorna?? Transportera 6
estetdrägg Mjölner och Motion på väg ur produktion?!? Transportera 7
marcusen den eviga mjölner diskussionen. Transportera 17
srpp Mjölner - kapsejsning och svårinställd Transportera 11
Bora Nya Mjölner Transportera 2
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.