Kläder till havskappsegling?

Hejsan!

Jag undrar om någon har tips på vad jag behöver till ett havskappseglingrace. Räcker det med ett lättare ställ i 4000:- klassen?
Kläderna jag behöver ska klara östersjön på sommaren.
Tips på ett användbart seglarställ?
Och är det värt att köpa begagnat, och i så fall, vart bör jag vända mig då?
Hur mycket stålar bör jag vara beredd att lägga ner?

Ha det så bra allesammans / Kristofer S

Berghaus....

....sponsrade en seglats till sydpolen i mitten på 90-talet. Dom hade det vanliga gamla "Extrem 7000" stället. Finns massor med begagnat på här på Utsidan.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Nöje eller överlevnad?

När det gäller segling tycker jag att kläderna är mycket viktiga, de ska ju klara rktigt tung väta i kanske 12 timmar samt att man sitter still långa perioder...

Ska du segla när det är kallt (under +5) bör du överväga något "nyare" material som Musto HPX. Dessa jackor kostar dock typ 6000 :) Gore-tex är inte att rekomendera då det ger sig efter en tids regn och börjar släppa igenom väta.

Satsa på lite tjockare kläder, typ Offshore eller Ocean modeller. Nypris kommer du troligen inte under 6000 oavsett märke, troligen mycket mer. Om du hittar begagnat, kolla slitage noga. En del kläder delaminerar, dvs innertyg och yttertyd släpper från varandra. Då minskar vattenmotståndskraften direkt. Akta veck och rynkor som också släpper vatten.

Lycka till

Inte Ocean

Har mycket svårt att se nyttan av ett Ocean ställ i svenska farvatten under sommarhalvåret.
Har någar kompisar som satsat på ett bra och dyrt ocean ställ för att mestadels ha det nedpackat i nått stuvfack. Detta pga att ställen är så stora och otympliga att de hellre seglar i "Gå i land" jackan.
I de allra flesta fallen räcker det med ett offshore eller kanske till och med ett coastal-ställ.

Har själv ett Gill coastal-ställ som inte har svikit än. Torr och varm trots hyfsat tuffa förhållanden.

Sen beror det ju lite på vilken possition man har ombord. Är man "krängfläsk" och burkar på kanten en hel segling kan det vara bra med rejäla byxor eftersom man ofta sitter mitt i överslagen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips