Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb

Hej,
Är gammal kitesurfare och fjällräv och har funderat på att kombinera dessa två. Känner ni till någon som kitat sträckan Abisko - Keb?

Tacksam för svar och er erfarenhet.

Mvh
 
Efter att ha gjort min första tur på turskidor så måste jag säga att jag jag inte tror att de funkar att köra kite med. Inte annat än med liten kite i lite vind och på plattläns...
Du behöver kralligare grejer på fötterna. Tänk rando eller telisar...
 
Efter att ha gjort min första tur på turskidor så måste jag säga att jag jag inte tror att de funkar att köra kite med. Inte annat än med liten kite i lite vind och på plattläns...
Du behöver kralligare grejer på fötterna. Tänk rando eller telisar...

Ja det har slagit mig. Jag brukar köra med en klen telis på tur men med stålkanter. Kan tänka att man blir rätt trött i fötterna om man har för klena skidor/pjäxor. En chansning om det inte skulle blåsa. man vill ju inte klampa kungsleden med tunga skidor. Det skulle förta nöjet. Men skulle man ha tur med vind vore det en fantastisk upplevelse tror jag.
 
Att använda kite tillsammans med AT-grejer är "ganska vanligt", d.v.s. det finns gott om folk som gör, så det finns en del att läsa på nätet om det. Ett par trådar här på Utsidan också.

Att köra med helt lös häl brukar beskrivas som "för vingligt", men jag har inte provat varken det ena eller det andra än.

Vad har du för kite-grejer? Om prylarna tar lite plats och inte är för tunga tror jag att den vara "en kul grej" att testa, men då skulle jag ta nån ganska liten kite och prova när/om det blåser mycket.
 
Posta i kite-forumet istället. har du tur så svarar Simon J som lärt mig grunderna i kite på Sylarna och med skidor under fötterna.

/Patrik, som hoppas på kyla och is för skdisko-kite
 
På sträckan Abisko - Keb är det höga berg och djupa dalar, så det kan vara knepigt med kite. Randonneprylar är bra för vindbaserad turskidåkning, men frågan är om man ska satsa på randonne när det kanske blir mest vanligt längdskidåkning på turen... Hursomhelst, här är lite utrustningstips.
 
En ide

Nu är inte kite min grej men jag lider när jag ser folk med för tunga lagg på fötterna på platten

För ett antal år sedan, när löshäl på skridsko blev kommersiellt så fanns det skridskor med låsmöjlighet för hälen. Det var helt enkelt en plastflärp som satt fastskruvad i skridskon och som i låst läge fästes i pjäxan/vristen. Det är inte svårt att skruva dit något liknande. BC-pjäxor är stabila så det borde funka men det. Eller så testar du om det låter intressant.

Lycka till!

Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Jackiie Tältplats mellan Fossbakken och Narvik? Turskidåkning 0
diwic I skogen mellan stugor? Turskidåkning 15
AndersSupertramp Kryssmarkering finns det mellan Allesjaure och Unna Allakas Turskidåkning 3
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
gide Gena mellan Herrklumpen och Fruntimmersklumpen Turskidåkning 1
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
Promenad Skillnad mellan längdpjäxa och turpjäxa? Turskidåkning 8
Gly Upphittat, Solglasögon mellan Abiskojaure och Alesjoure 2013-03-03 Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
paugusts Flacka spår mellan Gbg-Borås-Alingsås? Turskidåkning 1
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
Charlotte_LL Avstånd mellan STFs stugor? Turskidåkning 7
tjolanta Tur mellan Ritsem och Kebnekaise Turskidåkning 2
japp Led mellan Storlien och Hemavan? Turskidåkning 5
Grinchen Vildmarksleden mellan Skatås Hindås Turskidåkning 1
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
Silverfox Klassiskt mellan Abisko & Keb Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.