Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb

Hej,
Är gammal kitesurfare och fjällräv och har funderat på att kombinera dessa två. Känner ni till någon som kitat sträckan Abisko - Keb?

Tacksam för svar och er erfarenhet.

Mvh
 
Efter att ha gjort min första tur på turskidor så måste jag säga att jag jag inte tror att de funkar att köra kite med. Inte annat än med liten kite i lite vind och på plattläns...
Du behöver kralligare grejer på fötterna. Tänk rando eller telisar...
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Efter att ha gjort min första tur på turskidor så måste jag säga att jag jag inte tror att de funkar att köra kite med. Inte annat än med liten kite i lite vind och på plattläns...
Du behöver kralligare grejer på fötterna. Tänk rando eller telisar...

Ja det har slagit mig. Jag brukar köra med en klen telis på tur men med stålkanter. Kan tänka att man blir rätt trött i fötterna om man har för klena skidor/pjäxor. En chansning om det inte skulle blåsa. man vill ju inte klampa kungsleden med tunga skidor. Det skulle förta nöjet. Men skulle man ha tur med vind vore det en fantastisk upplevelse tror jag.
 
Att använda kite tillsammans med AT-grejer är "ganska vanligt", d.v.s. det finns gott om folk som gör, så det finns en del att läsa på nätet om det. Ett par trådar här på Utsidan också.

Att köra med helt lös häl brukar beskrivas som "för vingligt", men jag har inte provat varken det ena eller det andra än.

Vad har du för kite-grejer? Om prylarna tar lite plats och inte är för tunga tror jag att den vara "en kul grej" att testa, men då skulle jag ta nån ganska liten kite och prova när/om det blåser mycket.
 
Posta i kite-forumet istället. har du tur så svarar Simon J som lärt mig grunderna i kite på Sylarna och med skidor under fötterna.

/Patrik, som hoppas på kyla och is för skdisko-kite
 
På sträckan Abisko - Keb är det höga berg och djupa dalar, så det kan vara knepigt med kite. Randonneprylar är bra för vindbaserad turskidåkning, men frågan är om man ska satsa på randonne när det kanske blir mest vanligt längdskidåkning på turen... Hursomhelst, här är lite utrustningstips.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
En ide

Nu är inte kite min grej men jag lider när jag ser folk med för tunga lagg på fötterna på platten

För ett antal år sedan, när löshäl på skridsko blev kommersiellt så fanns det skridskor med låsmöjlighet för hälen. Det var helt enkelt en plastflärp som satt fastskruvad i skridskon och som i låst läge fästes i pjäxan/vristen. Det är inte svårt att skruva dit något liknande. BC-pjäxor är stabila så det borde funka men det. Eller så testar du om det låter intressant.

Lycka till!

Tommy
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.