Kikare i födelsedagspresent

Kikade runt på olika kikare för några år sedan. Valde då en Bushnell istället för en flera tusen kronor dyrare Kodac. Var speciellt ute efter optisk kvalitet och fann att den dyrare hade irriterande optiska defekter i övergången från mörkt till ljust. Har glömt vad det heter då det var länge sen jag höll på med foto. Min långrandiga poäng är att med kritiskt öga testa kikaren. Gärna mot en björk med ljus himmel bakom så ser man om det är skuggor och annat runt kvistarna som inte ska vara där annars.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kikade runt på olika kikare för några år sedan. Valde då en Bushnell istället för en flera tusen kronor dyrare Kodac. Var speciellt ute efter optisk kvalitet och fann att den dyrare hade irriterande optiska defekter i övergången från mörkt till ljust. Har glömt vad det heter då det var länge sen jag höll på med foto. Min långrandiga poäng är att med kritiskt öga testa kikaren. Gärna mot en björk med ljus himmel bakom så ser man om det är skuggor och annat runt kvistarna som inte ska vara där annars.

Att testa på detta sätt är alltid en god idé. Det finns andra skäl att testa också så att man känner sig nöjd med kikaren. Fenomenet ifråga kallas kromatisk aberration och är ofrånkomligt på kikare i budget- och mellanklasserna. Med HD- och ED-glas (och allt vad tillverkarna nu kallar dem) är det meningen att man ska få bukt med detta, men då blir kikarna också dyra. En kikare utan sådana glas kan i många fall duga om man inte har de allra högsta kraven. För fjällbruk tycker jag det är viktigare att kikaren är kvävgasfylld så att fukt och dimma inte vandrar in i den.

Vortex gör några riktigt prisvärda kikare också.
För absolut bästa hjälp ring George på natur.astrosweden.se
Kanon att ha och höra med och väldigt kunnig.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fjällvandring

Är det fjällvandring och på stan vill jag rekommendera monokikare. Inte för snabba rörelser. Titta vad du hittar på 10 gånger mono så passar det bra på fjället.mindre förstoring är inte mycket att ha på så stora ytor. Glöm inte närgräns som kan var rolig att ha ett bra värde på. Fjäril på 2 m och 10 gånger är rätt spännande. Men en vanlig kikare är snabbare att hantera men tyngre.ex optimikrom 10 42 klart smidig vikt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips