Kikare för runt 1000 kr!?

I din prisklass

skulle jag välja porroprisma. Min dotter har t ex en Pentax som optiskt är utmärkt. Den kostade ca 600 och är klart jämförbar med min Swarovski 8X20 men lite större i fickan. Nackdelen med Pentaxen är att den inte är vattentät och kanske håller mekaniken inte lika bra som Leica, Swarovski och Zeiss.

8x20-25 ryms i en ficka 8x30 blir större men är bättre vid skymning. 40 mm frontlins då sticker vikten iväg men är förstås bättre när det är sämre ljus.

Thure

Mög. Någon annan satt och bad över mig tyvärr. Om ni ser fler alternativ så är det alltså fortfarande aktuellt!
Tack för hjälpen!

Lugn,
Det fanns många av den modellen ute.
Minox hade också en 8x25 modell som var vattentät.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja den där Minoxen läst jag också om. Verkar inge vidare :)

Vad sägs om en leitz trinovid? Vad jag förstår någon slags föregångare till leica. Det ända jag finner om den kikaren är att den inte är lika bra som leica trinovid, kanske inte så förvånande. Leitz kan nog vara mer i min prisklass!
http://www.ebay.de/itm/Fernglas-Leitz-Trinovid-8-x-20-BCA-/300717283850?pt=Jagen&hash=item4604259a0a

Leitz är gamla namnet på leica. Ett av de allra bästa märkena. Den kan du stila med. Går nog upp i pris.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Den kikaren

Leitz Trinovid 8 x 20 BCA är snarlik liknande med namnet Leica. Troligen är kikaren 15-20 år gammal.
Svag punkt brukar vara "gångjärnen" som har en friktionsregleringsskruv som behöver justeras då och då.

Antireflexbehandling och glas har förbättrats på nyare kikare men mekaniken och linskonstruktionen är troligen rätt oförändrad.

Köpte en liknande modell fast med namet Leica begagnad i gott skick för 150 Euro i en antikaffär för några år sedan. Det tyckte jag var riktigt prisvärt.

Motsvarande moderna är Leica Ultravid som är bättre vattenskyddad och som fått fina recensioner för den optiska kvalitén. http://www.birdforum.net/archive/index.php/t-47416.html

Thure

Rådet blir om du inte hittar fynd begagnat, spara ett tag till, kikare som är bra kostar betydligt över 1000kr nya.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips