Kelly Kettle - Vulkantermos!

Re: Re: Re: potcozy-puch


Här är ett kul citat från en UL-artikel:

"So, how light is too light?
Don't listen to them. Forget the boundaries. Go for it. But recognize your limitations, gain more experience, and be prepared to invoke your emotional fortitude!

C'mon, how light is too light?
When your comfort is sacrificed? Give me a break. This isn't a tennis club.

When your safety is sacrificed? Hey, c'mon. There's risk involved. You're not out walking the moors of your city park. Less gear sometimes means more risk.

Skill and "trail wisdom" can increase comfort and safety without adding pack weight--the more sense you bring along, the more weight you can leave behind.

Get to the point - how light is too light?
YOU get to the point. Throw some stuff out of your pack and take a walk. You'll find out soon enough.

Just don't tell your mom."

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/00021.html

Hahaha....
 
Trangia brännare...

Skulle man inte kunna använda sin trangia (eller nu vad man har för kök) brännare? Bra verkningsgrad och lättare att hitta brännbart (vem har hittat en pinne på kalflället)?
//Janne
 
Re: Trangia brännare...

Ben_Rangell; sa:
Skulle man inte kunna använda sin trangia (eller nu vad man har för kök) brännare? Bra verkningsgrad och lättare att hitta brännbart (vem har hittat en pinne på kalflället)?
//Janne

Jo förmodligen kan man ställa en trangiabrännare direkt i "eldkoppen" i en Kelly Kettle om man vill. Har dock inga diametermått på den, men det kan Kellyfolket säkert tillhandahålla på begäran. Men effekten blir nog lägre, inga lågor som ligger mot insidan av skorstenen hela vägen upp. Kanske finns en risk att hetta upp brännaren också, någon som tror det kan skada den/vara riskabelt?
 
Borde vara samma sak

Varmluften och rökgasen från trangiabrännaren kommer att gå uppåt genom "skorstenen" som med vedeldning. Enligt min åsikt kommer detta att suga in kalluft underifrån som kyler brännaren. Om det blir väldigt varmt i eldröret där brännaren står är det nog direkt olämpligt. Svårt att säga...
//JAnne
 
Re: Borde vara samma sak

Ben_Rangell; sa:
Varmluften och rökgasen från trangiabrännaren kommer att gå uppåt genom "skorstenen" som med vedeldning. Enligt min åsikt kommer detta att suga in kalluft underifrån som kyler brännaren. Om det blir väldigt varmt i eldröret där brännaren står är det nog direkt olämpligt. Svårt att säga...
//JAnne


Det hela är en Samoar fast i ny tappning och en samoar tror jag man eldar md kol. I gamla öststaterna kan man nog hitta dessa till rimligt pris.
 
Re: Borde vara samma sak

Ben_Rangell; sa:
Varmluften och rökgasen från trangiabrännaren kommer att gå uppåt genom "skorstenen" som med vedeldning. Enligt min åsikt kommer detta att suga in kalluft underifrån som kyler brännaren. Om det blir väldigt varmt i eldröret där brännaren står är det nog direkt olämpligt. Svårt att säga...
//JAnne

Det enda som skulle kunna hända om brännaren blir "för varm" är att spriten börjar koka, vilket i sin tur skulle leda till högre effekt på den annars tämligen mediokra trangiabrännaren.

/Ulf
 
Re: Re: Borde vara samma sak

[/QUOTE] Det hela är en Samoar fast i ny tappning och en samoar tror jag man eldar md kol. I gamla öststaterna kan man nog hitta dessa till rimligt pris. [/QUOTE]

En Samovar? :)

-Tigertajmaren, här har du din ultimata friluftspryl, glöm doppvärmartermosen och ta nästa flyg till Moskva!

samovar3a.JPG
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.