Kelly Kettle - Vulkantermos!

Hittade denna av en slump på nätet, har aldrig sett något liknande. Verkar ju hur smart som helst! En slags termos med inbyggd eldning, kör på tabletter, pinnar, gräs, papper, vadhelst du hittar! Finns 2,5 & 1-pintsversioner. För mig som bara kokar upp vatten för att ha till nudlar, potatismos, soppor etc. skulle dem nog räcka gott. Usch, precis när man trodde man handlat färdigt för i år... Kanske flickvännen behöver en i födelsedagspresent? :)

http://www.kellykettle.com/products.htm
 
Det är en kille på BackpackingLight (Yahoo-grupp) som gjort en egen variant som är lättare. Originalet är ganska tungt om jag förstått rätt.

Principen är ju ungefär densamma som doppvärmare, man värmer vattnet "innifrån".
 
nermander; sa:
Det är en kille på BackpackingLight (Yahoo-grupp) som gjort en egen variant som är lättare. Originalet är ganska tungt om jag förstått rätt. Principen är ju ungefär densamma som doppvärmare, man värmer vattnet "innifrån".

Det menar att han lödde,svetsade, borrade etc? Skulle jag aldrig klara. Den är ju gjord i aluminium, borde ju kunna vara lättare än en ståltermos i motsvarande storlek. Har redan mailat dem och frågat om vikten, väntar på svar. Vet inte ännu om det är ett bra UL-alternativ, lär beror på tillgång på bränsle längs vägen man går + längden på turen. Snygg är den i alla fall! :)
 
jarlmoden; sa:
Det menar att han lödde,svetsade, borrade etc? Skulle jag aldrig klara.

Om jag inte minns helt fel gjorde han den i tunn mässingsplåt, så han klippte, bockade och lödde ihop den (han fick göra lite special så att lödningen kyls av vattnet annars smälter den).
 
Vikt och Storlek

Tydligen väger den mindre versionen 545 gram och har en volum på ca 0,73 liter. Den är ca 25 cm hög & ca 14 cm i diameter. (Om jag räknat rätt på usa-enheter)

Eftersom man kan hitta bränsle vid lägerplatsen eller längs vägen(om det inte är kalfjäll eller högalpin miljö förstås), kan man ju räkna bort bränslevikten. Behövs bara ett matkärl att hälla hetvattnet i för den snabbmat eller dryck man vill göra.

Jämfört med gasflaska+brännare+kastrull hävdar den sig alltså ganska bra viktmässigt, och man slipper kostanden för gasflaskor, krånglet med slattar etc. Inte så dumt..

Miljömässigt är den väl också ok, man kan fixa käk utan att orsaka skador på backen. Ger den mer föroreningar i luften är t-röd eller gas? Man kan förstås se det som en miljöfördel att inte använda bränslen för att transportera bränsle så att säga.

http://www.leevalley.com/garden/page.asp?SID=&ccurrency=1&page=43901&category=2,40725,45454
 
UL kök

Har länge gått i liknande tankar, det optimala vore en doppvärmare till termosen (i själva locket) som kunde värma vatten medan man går / sover etc och slår av när trycket eller värmen i termosen blir för hög. Nån som har några goa idéer på hur man skulle kunna greja det?

/ G
 
Lång blir den...

Jäpp, men om man hittar ett bra uttag i Kvikkjokk och har en sladd på sisådär 3 mil kanske man kommer till Rapaselet och tillbaka?

Vad tror du om bilbatteri annars? Så får ju benen jobba lite också. Vá visst nån här på forumet som tyckte att lite extra vikt i ryggan bara var danande för karaktären. Hummm. Måste fundra på saken.

Fler förslag?

/ G
 
Re: potcozy-puch

Ziplockpåse med aluminiumvaddering? Blir lite väl mycket astronaut-stuk på ätandet då, tom för mig..
 
Re: Lång blir den...

tigertamjaren; sa:
Jäpp, men om man hittar ett bra uttag i Kvikkjokk och har en sladd på sisådär 3 mil kanske man kommer till Rapaselet och tillbaka?


Fler förslag?

/ G

Och då slipper du ju kompassen, bara att följa sladden tillbaka.

J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.