Kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,kylan?

HEJ!

JAG har en helt ny kedja nytt framdrev nästan ny kassett dessutom är bakhjulet och därmed även navet nästan nytt.



Jag vet att det ibland blir problem när det är kallt och fuktigt.
Är det något som någon kan kommentera?
Jag såga att en länk på kedjan var lite tät men inte så mycket,

Jag läste någonstans att ett smutsigt gamalt nav kunde vara förklaringen, kan någon förklara vad navet har för funktionell anknytning som kan ge uttryck i att kedjan hoppar och byter växel?
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
elvis1; sa:
HEJ!

JAG har en helt ny kedja nytt framdrev nästan ny kassett dessutom är bakhjulet och därmed även navet nästan nytt.
Jag vet att det ibland blir problem när det är kallt och fuktigt.
Är det något som någon kan kommentera?
Jag skulle undersöka vajrarna först, löper de som de ska?
Därefter skulle jag kolla att växelföraren inte kärvar. Om växelföraren inte rör sig "fritt"(ta hänsyn till förspända fjädrar) så kan konstiga saker hända.
Jag såga att en länk på kedjan var lite tät men inte så mycket,
En stel länk är inte bra. Kedjan måste kunna följa mjukt genom växeföraren och upp mot klingorna. Svårt att säga ur stor inverkan "lite tät" kan tänkas ha dock...

Jag läste någonstans att ett smutsigt gamalt nav kunde vara förklaringen,
Om du har ett RIKTIGT dåligt nav kan saker hända, antingen att kassetten wobblar kring sin axel tillräckligt mycket för att kedjan skall kunna missa, eller att frihjulet inte kopplar ur när du slutar trampa och försöker dra med sig kedjan runt istället. En väldigt sliten kassett tillsammans med en mindre sliten kedja får också effekten att kedjan ligger väldigt grunt i kuggarna och kan därför börja slira/hoppa vid belastning. Om den hoppar så är det inte säkert den landar på samma kugg som den hoppade ifrån.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips