Kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,kylan?

HEJ!

JAG har en helt ny kedja nytt framdrev nästan ny kassett dessutom är bakhjulet och därmed även navet nästan nytt.



Jag vet att det ibland blir problem när det är kallt och fuktigt.
Är det något som någon kan kommentera?
Jag såga att en länk på kedjan var lite tät men inte så mycket,

Jag läste någonstans att ett smutsigt gamalt nav kunde vara förklaringen, kan någon förklara vad navet har för funktionell anknytning som kan ge uttryck i att kedjan hoppar och byter växel?
 
elvis1; sa:
HEJ!

JAG har en helt ny kedja nytt framdrev nästan ny kassett dessutom är bakhjulet och därmed även navet nästan nytt.
Jag vet att det ibland blir problem när det är kallt och fuktigt.
Är det något som någon kan kommentera?
Jag skulle undersöka vajrarna först, löper de som de ska?
Därefter skulle jag kolla att växelföraren inte kärvar. Om växelföraren inte rör sig "fritt"(ta hänsyn till förspända fjädrar) så kan konstiga saker hända.
Jag såga att en länk på kedjan var lite tät men inte så mycket,
En stel länk är inte bra. Kedjan måste kunna följa mjukt genom växeföraren och upp mot klingorna. Svårt att säga ur stor inverkan "lite tät" kan tänkas ha dock...

Jag läste någonstans att ett smutsigt gamalt nav kunde vara förklaringen,
Om du har ett RIKTIGT dåligt nav kan saker hända, antingen att kassetten wobblar kring sin axel tillräckligt mycket för att kedjan skall kunna missa, eller att frihjulet inte kopplar ur när du slutar trampa och försöker dra med sig kedjan runt istället. En väldigt sliten kassett tillsammans med en mindre sliten kedja får också effekten att kedjan ligger väldigt grunt i kuggarna och kan därför börja slira/hoppa vid belastning. Om den hoppar så är det inte säkert den landar på samma kugg som den hoppade ifrån.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.