Kedjan hoppar

Hej
Jag har en sju år gammal mtb med 21 vxl Shimano. Jag har kört cykeln i ca 1000 mil. Nu har kedjan börjat hoppa när jag tar i (hittills har det hänt när kedjan ligger på mittenkransen). Vet inte riktigt om det är den som är problemet eller om det är bakkransen eller något annat (har inte riktigt sett hur/ var det hoppar). Beror det på att mittkransen är utsliten eller kan det bero på kedjespännigen? Hur länge håller kransarna? Är det lönt att byta en enstaka krans eller ska man byta alla? Är det snart dags för de bakre kransarna också? Lätt att byta själv?
Någon som har erfarenhet av liknande problem?
magnus
 
Hur ofta byter du kedja?

Om du har kört 1000 mil utan att byta kasetten bak så är det sannolikt hög tid. Framdreven håller längre. Hur du kollar slitaget på kuggar kan du läsa och beskåda på flera www-siter och i serviceböcker Sheldon Brown och Park Tools har bra sådana engelsspråkiga www-sidor. Googla till rätt adress

Högst troligt är att det är dags att byta hela drivlinan nu dvs kasetten bak kedja och framdreven. Billigare vevparier fram har inte utbytbara drev utan du får byta hela vevpartiet dvs både höger pedalarm och dreven i ett paket.

Som tumregel behöver de flesta byta kasetten bak var 3:e kedja eller så.

Thure
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har aldrig bytt kedja på denna cykel...Ska man det?Kanske risk att den går av vilken dag som helst?
 
Kedjan går knappast av, däremot slits kedjan så att den inte längre passar på drevens kuggar (avståndet mellan länkarna blir större). Det är troligen det som gör att den hoppar och det gör dessutom att kuggarna slits.

Det är med andra ord lika bra att du gör som föreslogs: Byt hela drivpaketet och försök sköta det nya paketet bättre än det gamla.
 
Använder man cykeln i skogen så är det bara att byta hela paketet det är ingen ide att bara byta bakdrev och kedja.
Det som händer är att det är stor risk att tänderna går av på framdrevet.
Har man använt cyckeln i 1000 mil och den har gått i skogen så är det bra livslängd.
Och trampa av kedjor det är inga problem

Min erfarenhet är att det inte är någon ide att bytta kedjor på en mtb det är sånt som asfalts slickarna gör.
 
marjamaa; sa:
Min erfarenhet är att det inte är någon ide att bytta kedjor på en mtb det är sånt som asfalts slickarna gör.

Fast 1000 mil i skogen utan kedjebyte det tror jag skulle vara ett mycket svårslaget världsrekord.

Slitage är kopplat bl a till smuts, väder, salt och en del till vilka växlar och hur hårt man trampar samt hur försiktigt man växlar.

Thure
 
marjamaa; sa:
Min erfarenhet är att det inte är någon ide att bytta kedjor på en mtb det är sånt som asfalts slickarna gör.

nja nu håller jag ju inte med dig alls.... Om man byter kejda regelbundet och snurrar på 2-3 kedjor kan en kasset hålla 2-3 ggr längre också..

Sen är det ju frågan om man orkar hålla på så för några hundra lappar det kostar att byta hela drivlinan till ett nytt Deore eller annat lågpris-märke.
 
Störst är bäst?

För att dra ut på drivlinans, eller drivpaketets slitage:

Jag har provat att bortse från kedjans "sidvinkel" till fördel för nuvarande. Att låta kedjan gå på så stora kugg som möjligt. Enbart växla ned till mellersta och minsta klingan om det verkligen behövs p.g.a. hårt uppförslut.

Den stora klingan sliter i sig inte lika mycket på kedjan. Dessutom, inbillar jag mig, att kedjan påfrestas mindre då den har större häveffekt på kasettens stora drev, sidvinkeln till trots.

Försöka hålla kedjan på stora klingan så ofta som möjligt gör att kedjan kommer gå i en ganska snäv sidvinkel lite oftare. Men min tes är att låg sidvinkeln inte är lika ekonomisk som stor kugg-diameter.

Sedan tesens prövotid startarde har jag aldrig upplevt att minsta eller mitten-klingan har gett upp bettet, det är bara kasetten som riskerar slitas så mycket.

MvH/ Emil P.
 
Snurra kedja?

Ett tips jag efterlever för tillfället är att "slita" 2-3 kedjor på i ett och samma drivpaket (kasett och klinga).

Inhandlar ny kasett, kanske även ny klinga, plus ~3 st kedjor. Kedjorna byter man mellan ofta, så de tänjs växelvis. Kedjorna passar bra eftersom de slits i takt med kuggen, kedjorna håller ut länge eftersom de arbetar med "avbytarbänk". Helhetsfunktionen håller i sig i märkbart längre period än då man sliter en kedja i taget.

MvH/ Emil P.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips