Kebnekaise via Dürlings led?

Har börjat planera för sensommarens fjälltur lite smått. Planen är att från Kvikkjokk ta sig till Abisko och om vädret tillåter göra en del toppturer bl.a. Kebnekaise. Vill inte gå in till fjällstationen utan vill gå upp via Dürlingsled, ifrån Singi. Frågan är: Hur långt upp på leden kan man hitta bra tältplatser? Hur lång tid tar en topptur (tur och retur)? Vill slippa övernatta i toppstugan, samtidigt som jag inte vill släpa en massa utrustning för långt upp på fjället. Underlättar stegjärn på toppglaciären eller klarar man sig bra utan? Är leden överhuvudtaget att rekommendera sommartid? Eftersom jag inte har varit i Kebnekaiseområdet tidigare är jag tacksam för alla tips och råd!!

Stenigt!

Hej!

Räkna inte med några tältplatser annat än nere i själva Singivagge. Där är det å andra sidan ljuvligt fint att tälta.

Det är ungefär lika långt att gå Durlings led som någon annan led upp till toppen, förutsatt att man menar att Durling led börjar någonstans på det lilla platta området väster om de två sjöarna under Singipakte.

Hur lång tid det tar beror nog helt på hur mycket snö det finns. Snöfälten kan nämligen vara en ren välsingnelse. Lättgånget i motsats till sten.

Det man vinner på att gå Durlings led är att man redan i Singivagge befinner sig på ca 950 m.ö.h. , dvs 200 m högre än den mera vanliga startpunkten, fjällstationen.

Räkna med en rejäl dagstur. Start kl 0800, "hemma" 10 timmar senare.

När jag gick den s.k. Västra Leden för några år sedan, tog det över 14 timmar. Men den leden kräver ju också att man bestiger Vierramvare. Sådana extra "knölar" slipper man på Durlings led. Dessutom hade vi bristande skare bitvis, tungt och besvärligt!

Toppglaciären på Giebnegáisi kräver ingen extra utrustning. Det är vältrampat område.

Hoppas Du får en trevlig tur.

//Bert

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har sett tält i Kaffedalen

I Kaffedalen (dalen mellan Rullevara och Keb) har jag sett ett tält för några år sedan. Det gick tydligen att få upp det, jag har ju dock inte sett hur det såg ut under det...

Trevligt alternativ!

Vägen upp via Singivagge, Kaffedalen och sedan toppen är ungefärligen i klass med att ta sig upp via västra leden. Det är inte alls svårt men som sagt en hel del hoppande i blockterräng. Om du har tänkt ta dig ned samma väg igen och vidare mot norr (mot Abisko) dvs. göra en dagstur är detta helt ok på en dag. Visst får du knalla på lite grand (starta tidigt så slipper du trängseln på toppen). Vill man tälta högt upp kan man ju alltid prova någon av de snöfält som oftast finns efter leden. Sedan går det ju att sova i Toppstugorna och sedan komma ned via kammen till nordtoppen, halspasset, Kebnepakte och sedan ut åt väster mot Kungsleden. På det sättet kan det bli något annat än en dagstur (och du får med den luftiga kamvandringen mellan syd och nordtoppen). Singi till toppstugorna gör du enkelt på en dag (med full packning) och nästa dag över bergen och tillbaka till Sälkastugorna via Kuopervagge eller Rabots glaciär. Tältar du kan du ju dela upp det som du vill. Lycka till!

Vattendelaren i Singivagge

Vattendelaren i västra Singivagge är en bra utgångspunkt för toppbestigning. Här finns en intressant geologisk formation som ingen ännu gett ett nöjaktigt svar på hur den bildats.
Drar man sig lite uppåt/norrot längs den porlande jokken finns det bra grusmark (men inget gräs)att sätta tältet på.

Stegjärnen är bra att ha både på vägen upp och där uppe, särskilt eftersom Du antagligen kommer upp på morgon/förmiddag (3 tim) innan alla andra när Du ligger så nära.

Go tur!!
PS
Missa inte rengärdan av sten på vägen in i Singivagge.
DS

Kaffedalskampingen

Har inte legat där själv men den är en tillgång när det friskar i. Ligger fint innbäddad mellan höga skyddande stenmurar. Visserligen är underlaget is och snö men Toppstugan är inte så inbjudande den heller.

Geologi

"Geologiskt intressant formation", menar du kullerstensvallen som vattnet rinner under? (dvs. jag tror mig minnas att det var någon slags mystisk vall där som nästan såg konstgjord ut.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips