Kebnekaise nationalpark

Kirunafjällens nationalpark dog på grund av många olika åsikter och lokalt motstånd. EN ide var att göra en ny typ av nationalpark (mer turismvänlig) men det föl inte i god jord, och jag misstänker att nu är läget så låst att ingen vågra ta tag i tanken på nytt. Tex var Lars Törnman en stor motståndare.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Man är nog med att se till att få lokalt stöd när man inrättar nationalparker. Därför fick man fortsätta jaga i Fulufjällets nationalpark och därför fick man fortsätta fiska i Kosterhavets nationalpark. Villkoren är unika för varje nationalpark.

Jag har inga länkar, mera en minnesbild av vad jag hörde en något frustrerad Claes Grundsten berättade på någon bildvisning. Man ville begränsa ja, men man ville inte göra en traditionell svensk nationalpark, men detta tycktes inte riktigt gått fram till alla som genast var emot. Till slut var skyttegravarna så djupa så man bara lade ner det hela.

Kommentaren var nog, att det måste nog gå 20 år innan nästa försök. för oavsett vad man kom med för förslag så skulle det kopplas ihop med tidigare debatt. Vi människor är ju som bekant bättre på att ha åsikter än att lyssna tyvärr.

Nu har ju en hel del begränsningar kommit ändå , som redan påpekats. men i Sverige är ordet nationalpark väldigt laddat.

Christian

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips