Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet?

Jag och en kompis har tänkt göra en tur till Kebnekaise i påsk. Vi tänkte oss först Abisko - Nikkaluokta, via Kebs topp men är rädda att turen kan bli tuff då vi inte åkt längdskidor tidigare och bara har 6-7 dagar på oss. Vad finns det för alternativa rutter - Nikkaluokta - Keb - Nikkaluokta? Var kan man i så fall hyra turskidor?

Angående bestigningen/toppturen verkar östra leden verkar spännande, kräver den special-kunskaper i isklättring/lavinsäkerhet/allmän topptursteknik eller duger sunt förnuft? Går det bestiga berget utan guide? Blir lite avskräckt när jag ser STF's (jätteintressanta) kurser/guideturer som kostar lika mycket som vi fattiga studenter tänkt betala för hela veckan.
 
Jag och en kompis har tänkt göra en tur till Kebnekaise i påsk. Vi tänkte oss först Abisko - Nikkaluokta, via Kebs topp men är rädda att turen kan bli tuff då vi inte åkt längdskidor tidigare och bara har 6-7 dagar på oss. Vad finns det för alternativa rutter - Nikkaluokta - Keb - Nikkaluokta? Var kan man i så fall hyra turskidor?

Angående bestigningen/toppturen verkar östra leden verkar spännande, kräver den special-kunskaper i isklättring/lavinsäkerhet/allmän topptursteknik eller duger sunt förnuft? Går det bestiga berget utan guide? Blir lite avskräckt när jag ser STF's (jätteintressanta) kurser/guideturer som kostar lika mycket som vi fattiga studenter tänkt betala för hela veckan.

Västra leden går helt klart att gå själv. Dock måste man ju alltid ta hänsyn till lavinfaran i fjällen vintertid. Dock är det en bedömning att göra på plats så det är lite svårt att rekomendera något.
 
Hej

Jag skulle rekommendera att ni tar er till Nikkaloukta och därifrån tar bandvagnen till Kebnekaise fjällstation (http://www.nikkaluokta.com/snoskoterbandvagn.html). Dagarna är inte allt för långa, vissa bussar kommer fram sent - jag har själv hamnat i situationen mörker och dåligt väder på väg till stationen och det är mindre kul (speciellt om man är nybörjare).

På stationen kan ni hyra utrustning om ni vill (http://www.svenskaturistforeningen.se/PageFiles/20894/Hyrpriser2009.pdf) men det är ju dyrare än att ta med sig det själv...

Lär känna skidorna och ta turer i området. Fjällvärdarna på stationen kan ge er mängder av tips på bra dagsturer (det finns mycket att se i omgivningarna).

När ni känner er mogna så ta en tur till Tarfalla-stugorna (http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Tarfala/) - sov där en natt och ta er sedan ner till stationen igen.



Ta det lugnt första turen! Det är så mycket skönare att göra en "rundslinga" än att känna sig tvingad att ta sig till nästa stuga. Det finns många som givit upp "turandet" för att det varit jobbigare än de trott...
 
Mycket är ju väderberoende

Att åka Abisko Nikkaluokta som stugtur och gå upp på sydtoppen från Singistugorna om ni skulle råka få fint väder är ingen omöjlighet på den tid ni har till förfogande.

Östra leden skall man nog inte gå själv vare sig på sommar eller vinter om man inte har viss erfarenhet.

Thure
 
En till fråga

Hej, är ny här och har redan lärt mig massor!

Lånar inlägget för ytterliggare en fråga.

Min grundtanke var att besöka Keb och vandra upp med vandringsskor, dock vill jag gärna ta mig upp nu efter påsken, jag har riktiga vandringskängor men min längdutrustning är itne direkt gjord för bergsbestigning. Till frågan:

Går det att använda vanliga längdskidor och vilken valla är att rekommendera?
Är det tillräckligt med lätt fodrade längdskidskor eller behöver jag något bättre?
Bör jag även ta med mig mina vandringskängor?

Tacksam för svar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
landonia Kebnekaise - Kvikkjokk slutet av jul - början av aug Fjällvandring 9
aik_putte Kebnekaise i början av september? Fjällvandring 12
orren86 Kebnekaise, 12 dar, Början av Juli. Fjällvandring 3
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.