Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet?

Jag och en kompis har tänkt göra en tur till Kebnekaise i påsk. Vi tänkte oss först Abisko - Nikkaluokta, via Kebs topp men är rädda att turen kan bli tuff då vi inte åkt längdskidor tidigare och bara har 6-7 dagar på oss. Vad finns det för alternativa rutter - Nikkaluokta - Keb - Nikkaluokta? Var kan man i så fall hyra turskidor?

Angående bestigningen/toppturen verkar östra leden verkar spännande, kräver den special-kunskaper i isklättring/lavinsäkerhet/allmän topptursteknik eller duger sunt förnuft? Går det bestiga berget utan guide? Blir lite avskräckt när jag ser STF's (jätteintressanta) kurser/guideturer som kostar lika mycket som vi fattiga studenter tänkt betala för hela veckan.

Jag och en kompis har tänkt göra en tur till Kebnekaise i påsk. Vi tänkte oss först Abisko - Nikkaluokta, via Kebs topp men är rädda att turen kan bli tuff då vi inte åkt längdskidor tidigare och bara har 6-7 dagar på oss. Vad finns det för alternativa rutter - Nikkaluokta - Keb - Nikkaluokta? Var kan man i så fall hyra turskidor?

Angående bestigningen/toppturen verkar östra leden verkar spännande, kräver den special-kunskaper i isklättring/lavinsäkerhet/allmän topptursteknik eller duger sunt förnuft? Går det bestiga berget utan guide? Blir lite avskräckt när jag ser STF's (jätteintressanta) kurser/guideturer som kostar lika mycket som vi fattiga studenter tänkt betala för hela veckan.

Västra leden går helt klart att gå själv. Dock måste man ju alltid ta hänsyn till lavinfaran i fjällen vintertid. Dock är det en bedömning att göra på plats så det är lite svårt att rekomendera något.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej

Jag skulle rekommendera att ni tar er till Nikkaloukta och därifrån tar bandvagnen till Kebnekaise fjällstation (http://www.nikkaluokta.com/snoskoterbandvagn.html). Dagarna är inte allt för långa, vissa bussar kommer fram sent - jag har själv hamnat i situationen mörker och dåligt väder på väg till stationen och det är mindre kul (speciellt om man är nybörjare).

På stationen kan ni hyra utrustning om ni vill (http://www.svenskaturistforeningen.se/PageFiles/20894/Hyrpriser2009.pdf) men det är ju dyrare än att ta med sig det själv...

Lär känna skidorna och ta turer i området. Fjällvärdarna på stationen kan ge er mängder av tips på bra dagsturer (det finns mycket att se i omgivningarna).

När ni känner er mogna så ta en tur till Tarfalla-stugorna (http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Tarfala/) - sov där en natt och ta er sedan ner till stationen igen.

Ta det lugnt första turen! Det är så mycket skönare att göra en "rundslinga" än att känna sig tvingad att ta sig till nästa stuga. Det finns många som givit upp "turandet" för att det varit jobbigare än de trott...

Mycket är ju väderberoende

Att åka Abisko Nikkaluokta som stugtur och gå upp på sydtoppen från Singistugorna om ni skulle råka få fint väder är ingen omöjlighet på den tid ni har till förfogande.

Östra leden skall man nog inte gå själv vare sig på sommar eller vinter om man inte har viss erfarenhet.

Thure

En till fråga

Hej, är ny här och har redan lärt mig massor!

Lånar inlägget för ytterliggare en fråga.

Min grundtanke var att besöka Keb och vandra upp med vandringsskor, dock vill jag gärna ta mig upp nu efter påsken, jag har riktiga vandringskängor men min längdutrustning är itne direkt gjord för bergsbestigning. Till frågan:

Går det att använda vanliga längdskidor och vilken valla är att rekommendera?
Är det tillräckligt med lätt fodrade längdskidskor eller behöver jag något bättre?
Bör jag även ta med mig mina vandringskängor?

Tacksam för svar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips