Kebne runt ?

Hej,

är det någon som har gått Kebnekaise runt då menar jag Fjällstationen ,Tarfala, upp förbi Kebnepakteglaciären, sen in i Kuopervagge, sen mot Singistugorna (kanske inte ända fram) och vidare tillbaka till Kebne fjällstation. Undrar mest hur långtid det kan ta och om det är knepigt att ta sig förbi Kebnepakteglaciären. Tänkte göra turen i slutet av Augusti i år. Tacksam för tips och input.

/Patrick

patrickp; sa:
Hej,

är det någon som har gått Kebnekaise runt då menar jag Fjällstationen ,Tarfala, upp förbi Kebnepakteglaciären, sen in i Kuopervagge, sen mot Singistugorna (kanske inte ända fram) och vidare tillbaka till Kebne fjällstation. Undrar mest hur långtid det kan ta och om det är knepigt att ta sig förbi Kebnepakteglaciären. Tänkte göra turen i slutet av Augusti i år. Tacksam för tips och input.

/Patrick

3 dagar tänker jag mig. (Etapperna Kebnekaise - Kuopervagge, Kuopervagge - Singi, Singi - Kebnekaise).

Tarfala-Kuopervagge är ju samma väg som jojoleden går, och även om biten upp från Tarfalasjön ibland sägs vara lite trixig (åtm högst upp) så borde inte resten vara så svår.

Angående Singi så kan man ju gena lite genom att inte gå till stugorna utan vika österut strax innan och liksom kapa sydvästra hörnet på Singitjåkka.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
OBS Jag vet inte hur det är med tältplats i Kuopervagge, åtminstone östra delen är kanske väldigt stenig. Det var nån tråd om det tidigare i våras, testa att söka. :/

Om man tjurar på så kan man kanske gå Tarfala-Kuopervagges västra mynning på en dag, och sen till Kebnekaise dagen efter. Jag vet inte hur lättvandrad Kuopervagge är.

Nån gång måste jag in i den dalen.

millimeter; sa:
OBS Jag vet inte hur det är med tältplats i Kuopervagge, åtminstone östra delen är kanske väldigt stenig. Det var nån tråd om det tidigare i våras, testa att söka. :/

Om man tjurar på så kan man kanske gå Tarfala-Kuopervagges västra mynning på en dag, och sen till Kebnekaise dagen efter. Jag vet inte hur lättvandrad Kuopervagge är.

Det finns några mossplättar längst inne i Kuopervagge, vid sjön.

När jag passerade var vädret inte så inbjudande för tältning på de då väldigt fuktiga mossplättarna och vi fortsatte till Tarfala - vi kom från Sälka, så det är absolut möjligt att gå från Tarfala till de merinbjudande gräsmarkerna i Kuopervagges mynning på en dag.

Räkna dock med mycket sten, storblockig terräng. Och regnar det kan det gå lite långsamt att ta sig fram på de hala blocken.

Ska man bara runt Kebnekajse är en annan möjlighet att från Tarfala ta sig över passet österut till Tjeuralako och via Vistas och Nallo ta sig runt. Lite längre, men en fin tur. Utsikten från passet över Tarfala i fint väder går inte av för hackor.

avslutad210712

Gäst
eaglerock; sa:
millimeter; sa:

Det finns några mossplättar längst inne i Kuopervagge, vid sjön.

När jag passerade var vädret inte så inbjudande för tältning på de då väldigt fuktiga mossplättarna och vi fortsatte till Tarfala - vi kom från Sälka, så det är absolut möjligt att gå från Tarfala till de merinbjudande gräsmarkerna i Kuopervagges mynning på en dag.

Räkna dock med mycket sten, storblockig terräng. Och regnar det kan det gå lite långsamt att ta sig fram på de hala blocken.

Ska man bara runt Kebnekajse är en annan möjlighet att från Tarfala ta sig över passet österut till Tjeuralako och via Vistas och Nallo ta sig runt. Lite längre, men en fin tur. Utsikten från passet över Tarfala i fint väder går inte av för hackor.

Eller så mellanalternativet att gå över Tjeuralako och sen genom Kaskasavagge. Där gäller dock också att om det regnar så är det halt och då framförallt 1-2 km före respektive efter där man passerar Pyramidpassets övergång. Går man där skall man inte missa glaciärsjön.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips