Keb blir nationalpark

TT:

"Naturvårdsverket föreslår att 13 nya nationalparker bildas i Sverige. Dessutom vill verket utvidga sju av dagens 28 nationalparker.

Bland de områden som verket vill skydda är Kebnekaisemassivet, Nämdöskärgården, och västra Åsnens myller av öar. Naturreservaten Bullerö, Långskär och Långvikskär i Stockholms skärgård ska enligt förslaget förvandlas till nationalpark."

Mer info lär väl komma strax på: http://www.naturvardsverket.se
 
Här i Jämtland föreslås Rogen-Juttulslätten blir nationalpark och ska ersätta Töfsingsdalens nationalpark. Även Vålådalen-Sylarna föreslås få nationalparkstatus.
 
Helt rätt!

Alla områden som nämnts av Er ovan är riktiga kanonområden! Hoppas att det går igenom. Vet någon vilken omfattning som staten äger områdena (Staten måste vid ombildning till nationalpark äga marken)?

// Jocke
 
"Keb blir nationalpark". Mycket lustigt. För det är liksom inte första gången som naturvårdsverket föreslår just det. :)
 
öringen; sa:
mellpat; sa:
"Keb blir nationalpark". Mycket lustigt. För det är liksom inte första gången som naturvårdsverket föreslår just det. :)

Sant, å andra sidan hade du knappast läst tråden om rubben lytt: "Keb föreslås bli nationalpark"

I någon av Grundstens böcker (kommer inte ihåg vilken) kan man läsa hur han, inte utan bitterhet, konstaterar att ett försök på 80-talet att skänka Keb-området nationalparks-status föll på hårt motstånd från lokalbefolkningslobbyn.

Men ett förslag är illa fall bättre än inget. Dessutom spännande att se hur förslagen till utvidgning kommer att se ut. Kommer t ex Tjoulta inlemmas i Sarek? Blir Stora Sjöfallet kvar som egen nationalpark?
 
tjonsson; sa:
Men ett förslag är illa fall bättre än inget. Dessutom spännande att se hur förslagen till utvidgning kommer att se ut. Kommer t ex Tjoulta inlemmas i Sarek? Blir Stora Sjöfallet kvar som egen nationalpark?

Som vanligt skriver jag utan att läsa på ordentligt. Tjoultavagge förslås ingå i ett utvidgat Sarek. Och Sulitelma till Padjelanta! För att inte tala om att nationalparksskydda Vindelfjällen! Ja, går detta igenom, då blir jag lycklig!
 
öringen; sa:
KLAGER; sa:
Innebär det här på något sätt kostnader så är det nog kört:

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=934362

Jag gissar att den största delen mark vi talar om i verkets förslag redan ägs av staten. Men det är som sagt bara en gissning och är det inte så har jag en känsla av att jag kommer bli rättad ganska omgående :)

En mycket god gissning. Jag har skummat Nationalparksplanen och kan sammanfatta följande om markanvändning för de förslagna nationalparkerna och utvidgningarna då det gäller högfjällsregionen och den arktiska regionen:

Marken ägs av staten: Tavvavuoma, Kebnekaise, Tjouladalen (utvidgning av Sarek), Sulitelma (utv. av Padjelanta)

Marken ägs av staten, mindre delar av enskilda: Vindelfjällen, Rapadeltat (utv. av Sarek), Vålådalen och Sylarna
 
TT:

Tre fjärdedelar av de föreslagna nya nationalparkerna är redan skyddade som naturreservat och ägs till 95 procent av staten. Förslaget går nu ut på remiss, svaren ska vara inne den 1 oktober i år. Ett slutligt förslag väntas vid årsskiftet.

Om regeringen går på verkets linje ökar andelen skyddad natur till 11,5 procent.
 
Vad innebär det om Kebnekaise blir nationalpark? Ingen heliskiing? Inga bandvagnar Nikka.-Keb.? Begränsat renbetestryck? Färre forskare i Tarfala? Ingen ramlösa på STF-stationen ;)?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.