Kayaksavers och annat

Är det någon som använder Kayaksavers regelbundet och har något att säga om dem? För er som inte vet vad det är så är det ett par skrovformade skumblock med glidyta vars främsta användningsområde är att förenkla upptagning av en tung kajak på land samt skydda den mot underlaget. Kajaksaver är en kommersiell produkt och ett registrerat varumärke.

Dela också gärna med er av andra metoder, kommersiella prylar, eller egentillverkade uppfinningar som hjälper er att skydda er käraste ägodel(ar) kajaken(erna) mot att sprida gelcoat i naturen.

/Jonas Sääv
 
Kan varmt rekommendera Kayaksavers har alltid minst en med mig! Mkt lätt dra upp full lastad kajak på bara klippan! Ena ytan teflon när kajaken är uppdragen vänd 1/4 varv kajaken ligger tryggt på den sträva sidan! Har faktiskt oxå 2 st på reglarna på GKF jättelätt att skjuta in/ta ut kajaken :)

/Janne
 
Jag gillar dem också.
Jag har som regel två st med, lite oavsett om jag är ensam ute med en K1 eller om vi är två med varsin K1. Det brukar räcka med att dela på två även om man har två kajaker - och jag har en flottör/sittunderlag med ibland som också funkar lite som en kayaksaver. Den är dock inte lika ändamålsenlig, men funkar perfekt som komplement. (I mitt album här på utsidan finns bild på den hemgjorda flottören.)
 
På senare år paddlar jag emellanåt med Holländare i skärgården, de är inte vana vid våra klippor och är livrädda för att kajaken ska bli repig (själv har jag ingen slät botten kvar att vara rädd om ;-) ) de har numera alla med sig ett avklippt liggunderlag som de har under fötterna när de paddlar och drar fram när det är dags att dra upp kajaken. Funkar utmärkt.

/Niklas
 
Suveränt bra, enkelt, billigt, tar liten plats mm är ett c:a 35cm långt plaströr (hård slang) med c:a 5cm diameter. Sedan är det bara att använda enligt känd Vikingametod.

MVH MatsH
 
Suveränt tillbebehör när man ska hantera en långfärdslastad kajak. Ta upp på klippa och sen ner i havet igen utan nåt att hasa kajaken över är ju ingen lek för gelcoaten annars...

Har också en hård paddelflottör (Current Designs) i familjen, fördelen med den är ju att den förutom att fungera att dra upp kajaken på dessutom just är en paddelflottör i händelse av att en sådan behövs. Nackdelen är att den är rätt stor på akterdäck, fördelen just att den också är både en flottör och något att dra upp kajaken på.

Har testat räddningsövningar med en kayaksaver som flottör och det är väl bättre än ingenting men inte så mycket mer.

/Rickard
 
Genaral Purpose Stick

Dela också gärna med er av andra metoder, kommersiella prylar, eller egentillverkade uppfinningar som hjälper er att skydda er käraste ägodel(ar) kajaken(erna) mot att sprida gelcoat i naturen.

/Jonas Sääv

GPS, förstås! Inte den elektroniska dosan utan the General Purpose Stick. Kanske inte lika bra som Kayaksaver till just att dra upp på, men ett oslagbart mångsidigt multiverktyg!

Se http://www.orust-kajak.se/gps.html
(kommersill sida men okommersiell produkt)

hälsningar
Jens
 
Jag hade en gång en 10-liters Ortlieb vattensäck som började läcka. Då skar jag upp ena kortsidan och limmade fast 2-3 lager liggunderlag inuti.

Den här ligger alltid i botten på sittbrunnen och tas fram som underlag vid uppdragning på klippor, sand och grus.

Ytan på vattensäcken är helt outslitlig och kajaken glider utmärkt även när den är fullastad.
 
Jag tycker kayaksavers är bra. Dels för att dra upp kajaken på stranden enl tidigare inlägg, dels som flottör.

Med båda två fästa på paddeln ger de (nästan) totalt stöd. I varje fall med en lång G-paddel. Allteftersom man blir duktigare kan man sedan öva brace och rollar med endast en saver, sedan utan. Ett bra sätt att stegra svårighetsgraden i små steg, tycker jag.

b-man
 
Nu är även jag ägare till ett par Kayaksavers. Jag testade dem på en skärgårdstur i helgen och är mycket nöjd. Jag var först skeptisk till hur dessa relativt smala block skulle stå kvar utan att vippa när man drar upp båten, men bara man ser till att blöta dem innan så funkar det kanonbra!

En liten intressant egenhet har de. Det låter som en sjungande flock valar när man drar upp båten! Om det stod i Västerviks lokaltidning om valar i Tjust skärgård så var det nog jag :)

/Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.