Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring?

Vi kommer utgå från Katterjåkk om ett par veckor och ta oss ner mot Unna Allakas. Vadet vid Valfojokka har beskrivits som lite knepigt, och min fru är 'inte helt övertygad om krångliga vad'. Jag vet att det finns lite alternativa vadställen strax intill det som är utritat på kartan men de verkar inte helt självklara heller (t.ex. att följa Valffojavrits norra strand i blött väder).

Ett mer omfattande alternativ skulle vara att redan vid Stuor-Kärpel gå ner i Hoiganvaggi och i dess sydöstligaste del ta bron över Hoiganjokka och kryssa fram sydväst om Satnjarascorru i riktning mot Valffojavrit eller Sjangeli, och sedan följa leden igen. Hoiganvaggi har jag sett en del beskrivningar av, men sträckan från Hoiganjokka-bron till Sjangeli? Enligt kartan ser det ut att kunna vara ganska lättvandrat där. Visserligen en del småsjöar och småjokkar att kryssa fram emellan, men så högt borde vattenflödet vara ganska litet. Det är också för högt upp för att det skulle vara några yviga videsnår. Det är också ganska platt, och för få höga toppar för att ha efterlämnat enorma blockhav. Eller är det kanske myrmark km efter km? I värsta fall borde vi väl kunna gå i utkanten av området?
Att det skulle ta klart längre tid är inget problem. Vi har många dagar att spendera och kan kompensera i den senare delen av vandringen.

Så, är det någon som har aktuell info om vadbarheten i Valffojokka? Och hur är framkomligheten mellan Satnjarascorru och Sjangeli?
 
Jag har ingen årsaktuell info om vattenflödet, men jag har både vadat över längst nere vid raststugan och det näst nordliga vadet på kartan (markerat som en liten alternativ led på fjällkartan). Det nedre vid stugan gör jag inte om, men det övre var helt ok - inte så djupt, lätt strömt och pinnar folk satt ut i vattnet som markerade bra vägval. Jag skulle inte oroa mig alltför mycket för det vadet med vandringsstavar.
 
Läs dag ett på denna, finns några bilder som kanske kan lugna: https://utenatter.wordpress.com/2017/08/18/katterjakk-nikkaluokta-augusti-2017/ .

Rekommendationen från detta forum är nästan alltid att gå norr om sjö 946, fortsätt en bit förbi vindskyddet där finns ett brett, grunt vad (se bild). Jag har inte själv provat de markerade vaden, men läst beskrivningarna. Ibland är det svårt, ibland inte, ni kanske möter någon vandrare på vägen som kan ge aktuell information, annars gå norr om sjö 946.
 

Bilagor

  • 033_sjo_946.jpeg
    033_sjo_946.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 173
  • 034_sjo_946_norra_sidan.jpeg
    034_sjo_946_norra_sidan.jpeg
    3 MB · Visningar: 166
  • 036_valfojakka_enkelt_vad_oster_stugan.jpeg
    036_valfojakka_enkelt_vad_oster_stugan.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 176
Jag vandrade från Katterjokk till Unna Allakats i augusti 2018. Då var det lågt vattenstånd och jag kunde vada över där leden är utmärkt norr/väster om sjön 948 (står det på min karta). Det var lite strömt och vattnet gick upp på låren.
Så vid högre vattenstånd och om man är kortare så är detta inget vad jag rekommenderar. Jag använder också vandringsstav när jag vadar svårare vad. Det ger skönt stöd och minskar riskerna.
Lycka till vilket vad/väg ni än väljer å God tur.
 
Min erfarenhet är vid vattenfallet en rätt påtryckande ström som fick vandringstavarna att vibrera och jag tog en vid cirkel ut i sjön för att inte gå för nära fallet. Kommer inte vada där någon mer gång. Finns något vad mer mitt på sjön som jag skulle välja även om det går över midjan. Så var det för mig. Ett snedsteg där jag gick skulle direk ge forsfärd och 5 m vattenfall.

Sedan snöbryggan efter fallet några km lägre ned i dalen blev man lurad att gå ut på en hängdriva och jag fick tydliga tecken från en annan vandrare som såg det hela från andra hållet att stoppa och göra kringående manöver.

Vänstra ringen skulle jag inte vada igen. Högra ringen är där snöbryggan låg.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210723-200630~2.jpg
    Screenshot_20210723-200630~2.jpg
    206.5 KB · Visningar: 144
Senast ändrad:
Vi kommer utgå från Katterjåkk om ett par veckor och ta oss ner mot Unna Allakas. Vadet vid Valfojokka har beskrivits som lite knepigt, och min fru är 'inte helt övertygad om krångliga vad'. Jag vet att det finns lite alternativa vadställen strax intill det som är utritat på kartan men de verkar inte helt självklara heller (t.ex. att följa Valffojavrits norra strand i blött väder).

Ett mer omfattande alternativ skulle vara att redan vid Stuor-Kärpel gå ner i Hoiganvaggi och i dess sydöstligaste del ta bron över Hoiganjokka och kryssa fram sydväst om Satnjarascorru i riktning mot Valffojavrit eller Sjangeli, och sedan följa leden igen. Hoiganvaggi har jag sett en del beskrivningar av, men sträckan från Hoiganjokka-bron till Sjangeli? Enligt kartan ser det ut att kunna vara ganska lättvandrat där. Visserligen en del småsjöar och småjokkar att kryssa fram emellan, men så högt borde vattenflödet vara ganska litet. Det är också för högt upp för att det skulle vara några yviga videsnår. Det är också ganska platt, och för få höga toppar för att ha efterlämnat enorma blockhav. Eller är det kanske myrmark km efter km? I värsta fall borde vi väl kunna gå i utkanten av området?
Att det skulle ta klart längre tid är inget problem. Vi har många dagar att spendera och kan kompensera i den senare delen av vandringen.

Så, är det någon som har aktuell info om vadbarheten i Valffojokka? Och hur är framkomligheten mellan Satnjarascorru och Sjangeli?
Lättaste vadet är det norra vadet av de två som finns markerad på kartan. Leden är numera målad runt den sjön nedan 963.
 
Jag tog det översta vadet när jag gick där (norrut) 2018. Det var enklare än jag vågat hoppas, det låg stenar strax under ytan som nästan verkade utplacerade. Vattnet nådde då knappt över höga kängor.
vad.PNG
Jag gick ensam och ville vada så säkert som möjligt, vadet nedanför raststugan såg ganska enkelt ut men vägen norr om sjön 948 verkade mycket tung jämfört med spångat och fint på södersidan.
Finns en ganska intetsägande bild på vadet i reseberättelsen [länk]
 
Lånar tråden litet eftersom jag funderar på en liknande vandring i slutet av sommaren -- Dum fråga möjligen, men går leden Katterjåkk - Stour Kärpel, längst norska gränsen, på svenska sidan hela tiden..? Så att man inte behöver oroa sig för att av misstag bryta gränsrestriktioner..? Eller går den in på norska sidan? (Är gränsen ens markerad i terrängen på något sätt..? Staket?? Rösen??)

Screenshot_20210724-194910.png
 
sedan 21/7 ok med få undantag bl personer från Värmland får gå in på norska sidan kolla själv på Norska motv folkhälsoinst.
 
Det är inte tillåtet att passera in i Norge annat än via öppna gräns-stationer. Det gäller även om man kommer från en grön region som nu Värmland blivit eller om man har Corona pass mm.
Jag har kollat upp denna fråga ganska noga efter som jag skall paddla en bit genom Norge från Karlstad till Bohuslän i augusti. . Så jag får nu vända på min tur och paddla från Bohuslän till Karlstad då det finns en öppen gräns/sjö-station vid Svinesundsbron.

Pga av detta krav har Gröna bandet i år problem eftersom de flesta brukar vandra Nordkallott-leden genom Norge ner till Pålnoviken.
Bryter mot denna regel så kan man få någon form av bot.
Men reglerna ändras successivt så senare i höst kanske det blir mera fritt?
 
Har du någon länk till din info mkt underligt om man har vacinerat och har digitalt i tel bevis borde de ej vara någon skillnad kanske ej så många poliser ute efter leder en bit från vägar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
4416 Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 14
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 2
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
tiantian Beisfjord to Kaisepakte, Abisko or Katterjåkk Fjällvandring 4
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
ceciliaflink.lindgren Katterjåkk-Abisko Fjällvandring 16
Pkh Katterjåkk - abisko august/september Fjällvandring 2
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
Kårsakrille Katterjåkk till Beisfjord ledtips Fjällvandring 3
avslut1008 Katterjåkk Fjällvandring 3
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
frodo Ovan vandrare katterjåkk-abisko Fjällvandring 4
Ekko Katterjåkk-Alesjaure Fjällvandring 6
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
eaglerock Katterjåkk eller Vistas? Fjällvandring 6
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.