Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Avser att vandra från Katterjåkk till Nikkaluokta i augusti. Jag är fundersam på sträckan Katterjåkk till Alesjaure. Är det svårvandrat eller problemfritt att vandra den sträckan. Avser att tälta och att även ha min hund med.
Tacksam för tips från er som gått sträckan.
Jättefin. Man är direkt uppe på fjället. Den är omväxlande och lättvandrad med gott om fina tältplatser och en del sevärdheter. Kolla in Grundstens bok om Abisko & Keb.
Avser att vandra från Katterjåkk till Nikkaluokta i augusti. Jag är fundersam på sträckan Katterjåkk till Alesjaure. Är det svårvandrat eller problemfritt att vandra den sträckan. Avser att tälta och att även ha min hund med.
Tacksam för tips från er som gått sträckan.
Ett par km efter sjön vid Stuor Kärpel blir det lite stenigt fram till vadet vid Valfojåkka (ett vad som kan vara lite tricksigt om det är mycket vatten. Enklast är nog att vada strax nedanför rastskyddet (flera beskrivningar finns här på forumet om du söker på "vad" och "valfojåkka".
Mellan Katterjaure och Stuor Kärpel är det ett landskap som präglas av gräshedar och berg i dagen. Någon beskrev det som ett skärgårdslandskap där någon dragit ur proppen, och det är inte en så dum liknelse.
Mellan Unna Allakas och Alesjaure är det lite brant upp mot passet, men absolut inget oöverkomligt.
När jag läste Johans inlägg insåg jag att jag blandat ihop namnen. Du skrev katterjåkk, jag tänkte Katterat. Sorry. Men vägen från katterat kan rekomenderas.
När jag läste Johans inlägg insåg jag att jag blandat ihop namnen. Du skrev katterjåkk, jag tänkte Katterat. Sorry. Men vägen från katterat kan rekomenderas.
Har gått både Katterjokk-Unna Allakas-Alesjaure respektive Katterjokk-Hoiganvaggi-Kungsleden och båda vägarna är lättvandrade med hund. Om man går den rätta vägen sista biten i Hoiganvaggi vill säga. Den väg vi gick var rätt småjobbig *L*
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...