Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta

Jag har tänkt att vandra från Katterjåkk till Nikkaluokta i början av juli.

Är det någon som har gjort det tidigare, och kan komma med tips på bra tältplatser?

Min planen är:
Dag 1: Katterjåkk till Stuor-Kärpel
Dag 2: Stuor-Kärpel till Alesjaure
Dag 3: Alesjaure till Singivaggi
Dag 4: Topptur på Kebnekaise
Dag 5: Kebnekaise till Nikkaluokta
Dag 6: Hemfärd

Tack på förhand! :)
 

avslutad210712

Gäst
Vet inte hur pass vältränad du är men det känns onekligen som relativt långa dagsetapper men lämpliga tältplatser torde väl vara:

1. Södra änden av sjön Suor Kärpel

2. Strax söder om Alesjaure nere vid vattnet brukar det stå tält.

3. Inne i Singivagge där Durlings led går upp eller inne i Singivagge vid sjöarna

4. Du tänker tydligen gå upp på Kebnekaise med vandringspackningen och då är det väl lämpligt att tälta nere vid Kebnekaise fjällstation.

5. Någonstans efter vägen ner mot Nikkaluokta. Finns många tältplatser så det beror bara på hur långt du vill gå sista dagen.
 
Dag 1: Katterjåkk till Stuor-Kärpel
Dag 2: Stuor-Kärpel till Alesjaure
Dag 3: Alesjaure till Singivaggi
Dag 4: Topptur på Kebnekaise
Dag 5: Kebnekaise till Nikkaluokta
Dag 6: Hemfärd

Mellan Katterjaure (finfina tältplatser längs stranden) och Stuor Kärpel finns tältplatser lite här och var. Senast jag gick där tältade jag några km före Hoiganvaggi där jokken breddade ut sig.
Efter vindskyddet vid Stuor Kärpel lär du inte hitta några anständiga tältplatser före Valfojåkka. Men efter Valfojåkka är det inga problem.

Mellan Unna Allakas och Alesjaure har jag inga minnen av några särskilt bra tältplatser. Men vid Alesjaure (som nämnts) och strax efter är det inga problem.

Närmare Tjäktjapasset blir det lite stenigt. Men alldeles efter passet är underlaget mjukt och fint igen.

Och Singivagge bjuder på fina förhållanden med gräsunderlag.
Jag har sett tält högre upp längs Dürlings led. Men är väl inget att rekommendera.
 
Håller med svaren ovan om tältplatser, gick den vägen för ett par år sedan, då var det mycket snö och lite besvärligt på några ställen så vi tog lite längre tid på oss, men gillar du långa dagsetapper så kör på, det är fin vandring....
 
Tack för alla tips! :)

Jag får återkomma med en reseberättelse och bilder på alla mina tältplatser när jag är tillbaka den 11:e juli.

Ps. Titta gärna på min film som jag gjorde av förra årets vandring mellan Abisko och Nikkaluokta!
1) EXTREMT bra musikval till filmen.
2) Kvalitén på filmen var dock tyvärr inte lika lysande (dålig upplösning och alldeles för snabba panoreringar och skakande kamera). Jämför gärna med http://www.youtube.com/watch?v=KZjKOZ4KAJM&feature=related

Dock så är det ALLTID trevligt att se filmer från fjällvärlden ;) Lägg gärna upp en ny film efter din tur.
 

avslutad210712

Gäst
Efter vindskyddet vid Stuor Kärpel lär du inte hitta några anständiga tältplatser före Valfojåkka. Men efter Valfojåkka är det inga problem.

Och Singivagge bjuder på fina förhållanden med gräsunderlag.
Jag har sett tält högre upp längs Dürlings led. Men är väl inget att rekommendera

.

I Södra änden av Stuor Kärpel finns det en del hyfsade tältplatser men efter det håller jag med om att det troligen är lite svårt att hitta något skoj förrän man är i närheten av Singi.

Beror lite på vad man menar med högre upp efter Durlings led. Just där leden viker av från Singivagge finns en stor yta för hur många tält som helst men ovanför det är det mest sten, sten och åter sten. Kan kanske finnas någon yta för ett tält högre upp men jag skulle knappast rekommendera någon att chansa på det.
 
uj uj...

Jezus.. Vilka långa dagsetapper på denna dimmiga, regniga och steniga sträcka.. Jag vet nog ingen som gått Stuor Kärpel till Alesjaure i ett svep, i alla fall inte som någon dagsetapp. Dagsetapper i Riksgränsfjällen är väldigt ‘väderberoende’ Regnet smattrar och kyleffekten är stor där.. Tänk lite dessutom på dessa vadställen vid Valfojokka..inget vidare kul att klä av sig i hällregn och vada i strida vatten där..
Jo, hur hade du tänkt dig passagen i Singivaggeklyftan då ner till Keb? Det är inte heller någon kul grej att drutta på ändan där förstår du..
Men visst jag är för dessa strapatser, men då ska nog solen skina och man ska ha mat i magen..
mvh.
 

avslutad210712

Gäst
I Södra änden av Stuor Kärpel finns det en del hyfsade tältplatser men efter det håller jag med om att det troligen är lite svårt att hitta något skoj förrän man är i närheten av Singi.

Beror lite på vad man menar med högre upp efter Durlings led. Just där leden viker av från Singivagge finns en stor yta för hur många tält som helst men ovanför det är det mest sten, sten och åter sten. Kan kanske finnas någon yta för ett tält högre upp men jag skulle knappast rekommendera någon att chansa på det.

Singi!!!!!!! var i allsin dar fick jag den felskrivningen ifrån :)

Menar såklart Sjangeli
 

avslutad210712

Gäst
Jo, hur hade du tänkt dig passagen i Singivaggeklyftan då ner till Keb? Det är inte heller någon kul grej att drutta på ändan där förstår du..

Problemet med passagen via Silverfallet är kanske att man riskerar lite mer än att bara dratta på änden :)

Undrar om inte tanken är att ta med vandrarpackningen via Durlings led och lämna den i Kaffedalen men då återstår förstås Virrenvarre på nervägen.
 
Undrar om inte tanken är att ta med vandrarpackningen via Durlings led och lämna den i Kaffedalen men då återstår förstås Virrenvarre på nervägen.

avslutad210712, du har alldeles rätt, det är det som är min plan. Det är trots allt "bara" drygt 200 meters stigning från Kaffedalen upp till Virrenvarre, efter Virrenvarre är det ju bara nerföf. Hellre tar jag den biten än att gå tillbaks via Singi alternativt Silverfallet till Kebnekaise fjällstation... :)

Följande bild finns på följande sida tack vare Team Tälg!
http://picasaweb.google.com/lh/photo/Ap5prbBXucjiSB04eosXxg
 

Bilagor

  • 2008_08_08.13_Fj_llr_venClassic2008_karta.jpg
    2008_08_08.13_Fj_llr_venClassic2008_karta.jpg
    110.3 KB · Visningar: 4,262
avslutad210712, du har alldeles rätt, det är det som är min plan. Det är trots allt "bara" drygt 200 meters stigning från Kaffedalen upp till Virrenvarre, efter Virrenvarre är det ju bara nerföf. Hellre tar jag den biten än att gå tillbaks via Singi alternativt Silverfallet till Kebnekaise fjällstation... :)

Följande bild finns på följande sida tack vare Team Tälg!
http://picasaweb.google.com/lh/photo/Ap5prbBXucjiSB04eosXxg

Jag håller med kommentarerna ovan om att dagsetapperna är i längsta laget. Men om du tänkt dig att göra ett alternativt classic-lopp klarnar logiken ...

Men tänk på att den väg du valt inte är alls lika lättgånget som längs Kungsleden. Du har ett rejält pass till mellan Alesjaure och Unna Allakas. Dessutom ordentligt stenigt mellan sjön vid Stuor Kärpel och Valfojåkka.

Men som sagt, fin vandring är det med varierande natur längs vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
Ekko Katterjåkk-Alesjaure Fjällvandring 6
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
tiantian Beisfjord to Kaisepakte, Abisko or Katterjåkk Fjällvandring 4
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
ceciliaflink.lindgren Katterjåkk-Abisko Fjällvandring 16
Pkh Katterjåkk - abisko august/september Fjällvandring 2
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
Kårsakrille Katterjåkk till Beisfjord ledtips Fjällvandring 3
avslut1008 Katterjåkk Fjällvandring 3
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
frodo Ovan vandrare katterjåkk-abisko Fjällvandring 4
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
4416 Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 14
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
eaglerock Katterjåkk eller Vistas? Fjällvandring 6
Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 2
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
gowalkabout Tältpllats innan Alesjaure Fjällvandring 2
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
bfia73 Alesjaure-Mårmastugan Fjällvandring 2
bfia73 Alesjaure-Höktopparna-Mårmastugan Fjällvandring 4
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Boots Utsikt, Unna Allakas - Alesjaure Fjällvandring 4
anderzand Cunojavvre-Unna Allakas-Alesjaure 3. juli? Fjällvandring 0
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6
andrevs Drunkningsolycka vid Alesjaure Fjällvandring 24
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
Nytt från Abisko-Alesjaure?? Fjällvandring 0
Wotan88 Sälka - kaskasvagge stugan Fjällvandring 22
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.