Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta

De verkar ha räknat lite galet på den ordinarie-sträckningen (om nån bryr sig)
Kebnekaise-Singi: lägsta punkt 660-680, högsta punkt 840-860. Minsta (bortse från variationer 0-20 meter som säkert är ett rätt stort tal sammanlagt ) "höjdmeter": 160-200m.

Mellan två och tre gånger så stort tal som deras. Åtminstonde.

Mellan Unna Allakas och Alesjaure har jag inga minnen av några särskilt bra tältplatser. Men vid Alesjaure (som nämnts) och strax efter är det inga problem.

Är mitt minne helt ute och spökar om jag påstår att man bör kunna tälta nedanför backen vid Bajip Snarapjavri?

Tror även att man kan hitta tältplatser efter backen upp, nånstans i närheten av Tjålmeriepejaurasj, men är mera osäker där.

Christian

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Är mitt minne helt ute och spökar om jag påstår att man bör kunna tälta nedanför backen vid Bajip Snarapjavri?

Tror även att man kan hitta tältplatser efter backen upp, nånstans i närheten av Tjålmeriepejaurasj, men är mera osäker där.

Christian

Vid sjön strax efter Unna Allakas, tror den heter Allakasjaure, fanns det en liten plätt där vi tältade. Sen är det en spångad övergång där det är mest blöt tuvmark och därefter kommer en kort brant stignig upp till Stuor Allakas och högst uppe på den finns det en kanontältplats som dock är lite dålig ifall det börjar blåsa.

Lite länge sedan vi gick men vid Bajip Snarapjavri vill jag minnas att det var rätt blött när vi passerade och dessutom letade vi inte tältplats där. Högre upp i själva passövergången var jag rätt förvånad över att det var rätt grönt så där kan det säkert finnas någon tältplats. Däremot mellan passövergången och fram till där det börjar luta ner lite kraftigare mot Alesjaure var det mest sten. Och högst upp vid bäcken som rinner ner mot Alesjaure fanns också en kanonplatå för tältning.

Väldigt fritt ur minnet och som sagt det är fem år sedan vi passerade plus att vädret var av det lite sämre slaget.

Vid Snarapjavri är det inga problem att hitta tältplatser även om marken generellt är ganska stenig. När jag låg där så var det dock regn i luften och moln som svepte in topparna runt om, så jag minns det mest som ett grått fukthål... Jag vet att jag, dagen efter, gick förbi några tält i nedförsbacken mot Alisjavri som låg på gräshyllor med jättefin utsikt över sjön.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips