Katterat till Hellmobtn

Hej!

Är det någon av er som vandrat Katterat till Hellmobtn och har lite tips?

Jag och min vän Filip (flindvl) planerar att gå turen nu i sommar.
Vi har läst en helt fantastiska reseberättelse här på Utsidan.se Katterat-till-Hellmobotn (https://www.utsidan.se/cldoc/katterat-till-hellemobotn-en-granstur-i.htm).

Några frågor vi har är:

1. Är det någon som vet avgångstiderna för båtarna i Hellemobotn mot Tysfjord för vidare färd mot Narvik?

2. Är det någon av er som vandrat leden i andra riktningen, dvs. norrut mot Katterat?

3. Är det någon som gått till Lossihytta (som man kan välja istället för att gå till Cunojavrihytta).

4. Det går även att avvika sista sträckan från Rojsvatnet och gå mot Ritsen (istället för Hellemobotn). Är det någon som gått den stäckan?


Stort tack på förhand för hjälpen!
 
Jag kan svara ja till alla frågor. ;) Men jag har aldrig varit nere i Hellemobotn...

1) https://reisnordland.no/a/hurtigbaat-nordre-nordland Tysfjord - Rute 18-585 - Sommer 2020
2) Största delen har jag bara vandrat norrut, med början i Ritsem. Mestadels för att avsluta i Abisko vilket känns som en bättre ställe att spendera några dagar innan hemresan till Schweiz.
3) Fin sträcka, liten mer krävande än dalgangen. Man kan ja bestämma sig på plats beroende på vädret...
Några av mina bilder finns här.
4) Gannska fin sträcka lättgången och fina utsikter, förutom den bit nere i skogen på Akkajaures västra ände (för mig). Sök efter Gränsleden.
Några av mina bilder finns här.

Henning
 
Gränsen är stängd...

Tänkte bara påpeka att norrmännen bestämde igår att behålla gränsen stängd hela sommaren.

/ Stefan
 
Tusen tack Henning för dina svar och för att du delar med dig av dina bilder, verkligen magiska!

Hur upplevde du markeringen när du gick norrut?
Var det några delar där du upplevde det svårnavigerat?
 
Gränsen mot Norge

Hej Stefan!
Tusen tack för upplysningen? Har de verkligen bestämt att hålla den stängd hela sommaren?

Vad jag kunnat hitta på norska hälsomyndigheten så skriver de följande:
Gränsen är fortsatt ”stängd” nya direktiv väntas senast den 15 juni.

Så jag håller tummarna för att de kan lätta på gränsövergångarna mot Sverige innan högsommaren :)
 
Hur upplevde du markeringen när du gick norrut?
Var det några delar där du upplevde det svårnavigerat?
Kannske var det lite svårt rakt efter vadet över Valldajåhkå till jag var vanat till norsk markering på svensk mark ;) men ingen större problem.
Sen längs Kåbtåjaure fram till riksgränsen och en bit till (helt fram till bron?), där var markeringen inte så bra, men man kan ju inte tappa riktningen...
Nära Skoaddejaurehyttan kan man ta fel led. Jag tog den rätta led, men kompisar tog leden ner mot Kjöriselva istället mot Gautelis några år tidigare.

Hej Stefan!
Tusen tack för upplysningen? Har de verkligen bestämt att hålla den stängd hela sommaren?
Inte helt bestämt i nuläget.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-rad-om-ferie--og-fritidsreiser/id2702827/
Innreiseforbud
I utgangspunktet må reisende regne med at innreiseforbudet til Norge vil gjelde frem til 20. august, men regjeringen vil vurdere om det kan gjøres flere unntak. Innen 15. juni vil det bli vurdert å åpne for fritidsreisende fra Norden. Innen 20. juli vil det vurderes å åpne for enkelte andre nærliggende europeiske land
DNT-stugor är inte öppet som vanligt denna sommar.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=3012651728792701&id=224905624234006&__tn__=-R
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=3051507444907129&id=224905624234006&__tn__=-R
https://not.dnt.no/artikler/nyheter/20514-de-frste-not-hyttene-apner-17-mai/
Lite trist att vandra där utan att kunna använda de fina stugor som vanligt...

Fortsätta med planlagning, sen är ni klart om det blir bättre i tid. :) Annars har ni en fin plan för 2021 ;)

Henning
 
Sensommaren 2014 gick jag från Hellemobottom (kom från Rago med buss till Drag och vidare med båt till Hellemobottom) via Nordkalottleden & Gränseleden till Sørfjorden. Det enda problemet som kan vara är vadningen av Sårgåsjavres förlängning västerut. Läs gärna tråden “vadställen väster om Akkajaure” från 19-11-12. När jag gick hade det inte regnat på fyra veckor, det var inga som helst problem. Jag mötte ingen människa på fyra dagar, så det är rätt ensamt.

I Augusti 2012 gick jag Nordkalottleden från Katterat ner till Ritsem. Skulle egentligen ha vandrat via Vaisaluokta till Ritsem men efter Roysvatten bestämde jag mig att gå Gränseleden till Ritsem. En anledning var bland annat just vadningen över Sårgåsjarves förlängning som nämndes i Roysvattens hyttebok som väldigt besvärligt.
Annars var den vandringen en av mina favoriter, särskild dagsetappen Sitashytta till Paurohytta minns jag som särskild vackert.
Jag gick inte via Lossi, vandrare som jag träffade i Hunddalshytta avrådde bestämt på grund av mängden snö som fanns kvar. De tyckte det var väldigt besvärligt vid glaciären att se var man skulle bäst gå.
Med vänlig hälsning, Veronika
 
Angående stängningen av norska gränsen och stängda DNT hyttor, hur kan de kontrollera det i fjällen? Nordkalottleden korsar gränsen ett antal gånger just från Katterat till Vaisaluokta. De flesta vandrare har en DNT nyckel till de obemannade stugorna längs gränsen.
 
Angående stängningen av norska gränsen och stängda DNT hyttor, hur kan de kontrollera det i fjällen? Nordkalottleden korsar gränsen ett antal gånger just från Katterat till Vaisaluokta. De flesta vandrare har en DNT nyckel till de obemannade stugorna längs gränsen.

Lättast vore väl att byta hänglås. Om det är det de har gjort vet jag dock inte.
 
Het lampa i tältet

Att ha sin gaslampa brinnande i tältet kan ge både ljus o mys även öka graderna o driva ut fukt MEN. Den blir ju het och kan orsaka skada på inertältet, vilket jag råkade ut för i veckan.
Vad tror ni om att isolera delar av metallen med typ rubberfix?
 

Bilagor

  • 1589712000209-321504848.jpg
    1589712000209-321504848.jpg
    46.5 KB · Visningar: 294
Tusen tack för alla tips och svar!

Jag vill tacka er alla så väldigt mycket för alla bra tips och svar!
Det är fantastisk så hjälpsamma alla är på detta forum, jag blir så optimistisk och får en så positiv syn på världen :)

Henning K, jag håller helt med dig! I värsta fall får vi planera om till en rutt innanför de svenska gränserna och spara denna till 2021!
Men jag håller tummarna för att de lättar på gränsstängningen mot Sverige, vi har två möjligheter till ett sådant beslut kvar (innan 15e juni och 15e juli) verkar det som.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
Zephyria Katterjauri till Katterat? Fjällvandring 0
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
kgh Från Katterat till Haukejaurestugan Fjällvandring 7
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
2boots Info or guide for Katterat to Rombak walk (Navvy Trail) please Fjällvandring 9
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4
oskarlin Riksgränsen vs. Katterat Fjällvandring 7
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
anderzand Aktult om sne & vand!? Gennemføre Katterat-Kebnekaise? Fjällvandring 1
ulfnor Kårsavagge och Katterat Fjällvandring 8
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Fleischer Katterat-Hunddalen-Lossi Fjällvandring 3
Katterat-Hukejaure Fjällvandring 2
Katterat-Hukejaure Fjällvandring 0
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 50
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.