Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS

  • Trådstartare bos@telia.com (Bo Svensson)
  • Start datum

bos@telia.com (Bo Svensson)

Gäst
Hej


Skall vandra Kungsleden från Vakkatovare mot Sälka och sen ta Kaskasavagge och sen ner mot Tarfala. Har någon vandrat där nyss och och är tacksam för tips.


Bo
 
En fin tur

Hej!
Jag har inte vandrat där i år, men om Du läser kommentarer till inlägg 761 och 763 får Du svar på vad.
Vi börjar från väster. Du får lite skrågång några km när Du går in i Kaskasavagge. jag har bara hållt mig på dalens norra sida i den här delen. Sedan planar det ut. Svagt uppför till vattendelaren, men dalen är här ganska bred.
Vackra berg har Du framför Dig vad Du en ser.
Vid sjön Östra Kaskasajaure sluttar det ned i sjön, men det är inget dramatiskt. Bara ren försiktighet, så man inte plurrar. (påminnner om sjön i Unna Vistas, fast där går man på sjöns sydsida).
Sedan vadar ni Kaskasajokka. Så här sent på året är det väl tveksamt om man skall kalla det för vad. Se inläggen jag nämner ovan.
Gå nedanför Tarfalaglaciären och runda upp mot passet 1553 (vill jag minnas).
Tips: Om det är fint väder så gör en avstickare upp till Tarfalapakte. Du får en otroligt fin vy mot Kebnetjåkkaglaciären.
Efter passet är det brant ned i Tarfala mao försiktighet.


Själv har jag också gått via topparna Tarfalapakte-Tarfalatjåkkka-Kaskasavagge med full turpackning.
En intressant variant med ett nedra slit. Tveksamt om jag rekommenderar det. Man brukar vara sliten på slutet av en tur.


Mvh Björn
 
Sälkastugorna-Kaskasavagge-Tarfala

Hej !
Så sent som för en vecka sedan vandrade jag dagsetappen Sälka-Kaskasavagge-Tarfalastugan, som ju innebär två passövergångar på delar av den sk. Jojoleden. På ryggen hade jag ca 12 kg (stugturspackning) och vädret var mycket gynnsamt (halvklart och svag vind). Första biten från Sälkastugorna in i Kaskasavagge bjöd ínte på några större problem, förutom lite skrågång ovan jåkken som kan fresta på knäna om man har ont sedan tidigare/har tung packning. Bakåt har man en utsökt utsikt över Sälkatoppen och dess imponerande glaciärtunga. Missa inte den utsikten ! Vidare stöter man på blockmark, som denna gång var relativt lättforcerad eftersom blocken var torra... Vid regn, se upp för laven på blocken som blir snorhal ! Inga svåra vad att tala om, bara några småjokkar vill jag minnas. Sedan bär det upp för första passet; man vandrar brant uppför på snöfält/blockmark. Väl uppe: stanna och njut av utsikten ner i Kuopervagge och den vackra, turkosa sjön. Har du tur får du även se Kebnekaise sydtopp från en intressant vinkel, samt den imponerande Drakryggen. Vid nedstigningen från passet kan snöfälten utnyttjas (se upp för småstenar om du är rädd om regnbyxorna). Sedan bär det uppför igen, första biten vandrade jag på snöfält, sedan tog storblocken vid. Stanna ett par gånger och njut av utsikten över Kaskasapaktes branta bergvägg och Halspasset rakt framför dig. Snart kan du beundra den undersköna "Svarta sjön" och efter en liten kraftansträngning är du uppe i passet och kan njuta av utsikten över Darfaljávri med sina isblock som flyter runt, Kaskasatjåkka, glaciärerna och den imponerande ändmoränryggen som du nu måste forcera vid nedstigningen. Se upp, vid denna punkt var i varje fall jag trött; håll dig intill glaciärens kant vid moränryggen, gå inte för långt ut, då det finns sprickor. Trötta inte ut dig genom att vandra uppe på ändmoränryggen, utan ta det lugnt. Sista biten har man stugornai blickfånget som inspiration.


Oj, detta blev visst ganska långt... Hoppas att jag kunnat förmedla mina intryck. Och du: har du en extra dag i Tarfala och har tumme med vädergudarna: bestig Kaskasatjåkka (2076 möh). Utsökta vyer, fullt jämförbara med de från Kebnekaise sydtopp. Nedstigningen kan med fördel göras på snörännan på sydvästra Kaskasatjåkkaglaciären. 1000 höjdmeter rakt ner !!! Se dock upp för småsten och ta gärna ett snack med någon glaciärkunnig person innan, om du inte är insatt själv.


GOD TUR !
/Petra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hakno1 Kaskasavagge 29e juni 2023 Fjällvandring 1
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Härjedalingen Kaskasavagge Fjällvandring 7
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
Åke L Toppturer från Kaskasavagge Fjällvandring 1
Flodis Sälka -> Nikkaluokta via Kaskasavagge? Fjällvandring 2
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Mackan_68 Vandring mot råstojaure Fjällvandring 3
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Bandersson Änok och fjällnära skog – ”Markägarna vann mot staten” Fjällvandring 2
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
Curt V Elvegård mot Sjangeli Fjällvandring 3
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
uncle botak Övernatta på väg mot Grövelsjön Fjällvandring 8
Gunnar81 SJ:s nattrafik mot Kiruna/Narvik hotad Fjällvandring 39
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
Sigi ny stig fr. Ritsem mot Norge Fjällvandring 13
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.