Kåsa för alkohol

Kör med en enkel fickplunta från Cilio rymmer ca 2 dl, det räcker till att sätta smak på kvällskaffet under en vecka.

Vill man ha en kåsa av "trä" som tål nästan allt titta då på stabiliserat trä som är stabiliserat med epoxy eller någon sorts plast.
 
Man kan ju lägga på klarlack på sprayburk - alltså ingen biltema eller liknande.

Utan riktig mc och bilklarlack - den är ju alkohol tålig.

Många hobby klarlacksburkar man hittar på butikshyllorna är dock inte alkoholtåliga.
Så se till att det blir rätt bara annars kan nog groggen bli lite frän i smaken...

.
 
Märkligt att detta problem uppstår!
Wiskeytunnorna klarar ju spriten fast de är väl iof brända på insidan så det är kanske så man skall göra lir ju en försegling av ytan!
Måste testas!
 
Efter ett par veckors test med portvin, kan jag meddela att den befintliga lilla sprickan, ja den har blivit 3....

Ska testa att göra pål i en träbit, bränna den och sedan ha i portvin, när jag vet att den inte spricker och är behandlade, då provar jag att tälja till utsidan :)

2 komponents lack, som är det man använder för bilar/mc, det tål säkert sprit. Men jag är väl lite tråkig, det ska gå utan "fusk" :)
 
Jag fattar inte vad ni pysslar med min kåsa visar inga tecken på sprickor trots att den används i perioder...vill minnas att jag smorde in den med någon from av matolja i början (efter dom fösta kåsorna med koskenkorva) sen dess har den funkat fint med sprit, buljong, vatten, vin och allt annat gott.
 
Sprit och vinfat

är vad jag förstår oftast gjorda i ek och ek kanske skulle vara bättre än björk även för en sån här kåsa. Annars är bok smakneutralt (glasspinnar är gjorda i bok).

Thure
 
Jag har också försökt att hävda att spriten bara rinner rakt igenom kåsan när det tar slut lite för fort, men utan att det har gått hem hos de andra. Nu ska jag ta med mig en utskrift på den här tråden så att jag kan få fler påfyllningar :)

Jag har faktiskt inte heller haft några problem med whisky och min väloljade vrilkåsa . Jag oljar in kåsan i olivolja (ger snygg gulbrun patina, härsknar inte och ger ingen negativ bismak) några gånger per år men underar om det verkligen kan hindra alkoholens påverkan på trät?

Ofta har jag med mig en liten plastkåsa för dylika drycker helt enkelt för att plasten inte ger någon smak.
 
Man kan ju lägga på klarlack på sprayburk - alltså ingen biltema eller liknande.

Utan riktig mc och bilklarlack - den är ju alkohol tålig.

Många hobby klarlacksburkar man hittar på butikshyllorna är dock inte alkoholtåliga.
Så se till att det blir rätt bara annars kan nog groggen bli lite frän i smaken...

.

Tyvärr brukar klarlacker på spray tåla alkohol ganska dåligt :(
En riktig billack är en 2K-lack som tål alkohol mycket bra. Den fungerar dock inte i en (vanlig) sprayburk.

Däremot förstår jag inte tramset om att alkohol skulle lösa cellulosa?
Det gör det inte! (ja, inte cellulosan i trä i alla fall. Sen finns det kemiskt modifierad cellulosa som är någonting annat)

Det finns ju en anledning till att man lagrar sprit i just träfat.

/Peter
 
Om spriten får vara så länge i kåsan att den hinner rinna igenom har man en annan form av dryckesproblem. Själv "förstår" jag inte frågan... Min kåsa borde ha ung 15 år på nacken. Gjord av en björkvril. Inoljad i början med linolja. Sedan använd alla årstider. Druckit det som flyter, varmt som kallt. Aldrig diskad.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.