Kåsa för alkohol

Jag skulle tro att lacken löses upp av spriten, kanske inte direkt, men med tiden, bättre att impregnera med portvin, skall testas omgående :)
Är väl egentligen inte smaken av trä som efterlyses, utan mer grejen att det inte ska vara plast :)
 
Rf s k snappsmuggar finns i flera storlekar, den som det går att dricka kaffe ur oxså är bra att ha framme när någon bjuder......
 
Sprit skall drickas ur glas eller metallbehållare IMHO. Tror inte du kan hitta gamla träpokaler eller mindre träkärl avsedda för sprit från Norden. Supsked av silver har ju t ex gamla anor.

Sedan kan det funka om man dricker upp raskt.

Thure

Tja, jag får ju erkänna att jag sällan har haft anledning att dricka en pokal med sprit.

Däremot framhärdar jag i att dricka de där centilitrarna ur min träkåsa eftersom jag aldrig har märkt att det inte skulle fungera.

Det tar inte heller särskilt lång tid ;)...

//J
 
Jag har i princip bara druckit whisky och kokkaffe ur min träkåsa och sen sköljt den med lite vatten nång ång och någon droppe linolja. Har aldrig varit med om att det runnit igenom eller spruckit, däremot så blev den nog lite impregnerad i början men en impregnering av single malt och kaffe är inte fel och det ger kåsan den rätta looken.
 
En variant

som möjligen har äldre anor är att vika en mugg av näver. Tror att det ger mindre smak till spriten än trä också.

Bilden nedan visar torsdagsmiddag i Sälka med raskt tillfixade nävermuggar för punchen.

Thure
 

Bilagor

  • S%C3%A4lka%20TB%202008%20300.jpg
    S%C3%A4lka%20TB%202008%20300.jpg
    53.5 KB · Visningar: 874
Rinner igenom? Vad dricker ni för något? Måste vara starka grejer:) En vrilkåsa lär hålla en livstid om den sköts, sprit i ibland eller inte. Däremot kan en träkåsa ta smak, så vill man inte det blir det att ta något annat. De tillfällen jag tar med mig sprit blir det en liten plunta OP, whiskey eller något egenkryddat, som naturligtvis läppjas direkt ur pluntan. Kallar den "tyskvarning", eftersom pluntan har en älg på sig (hej sachsaren;) ).

Raskesven
 
En sån här har jag när jag är på fiskevandringar:
26e6ec8b8f552d5dfef4df07c6ab11b0.jpg


Oj, det var visst kvar en liten slurk i den.
Tur att det är fredag, måste nog smaka....

Skål på er alla!
 
Horn kanske?

Får man föreslå ett klassiskt svenskt dryckeskärl som ett horn i mindre storlek? Har inte testat till denna typ av drycker, men enligt hemsidan ; www.viking.se. ska det fungera. Naturligt blir det i varje fall. Anna
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.