Kartfodral

Hej
Vad använder ni för kartfodral och varför?

Själv brukade jag använda fodralen som lantmäteriet-kartorna kom i. Ryms lagom i benfickan. Blev aldrig några problem i dåligt väder, eller ens när jag tappade den i en bäck trots att den inte är tät och trots att lantmäteriets kartor är i vanligt papper.

Har dock gått över till ett riktigt kartfodral som är större, i mjuk plast. Helt vattentätt med rullstängning med kardborre. Rejäla fästen till snöret man kan ha om halsen. Litar helt på detta kartfodral. 67g.

Nu när min packning i övrigt är rätt slimmad sticker 67g kartfodral ut rätt mycket. Men ska man gå långt i väglöst land så kan man inte tumma på säkerheten vad gäller kartan..

Är vi flera brukar vi skriva ut kartor och lägga i tejpade plastfickor så att flera personer har kartan men en köpekarta är ändå med i kartfodralet.

Så jag söker inspiration. Hur gör ni?
 
Och det funkar bra i regn och rusk, över tid? (Vet ju att de håller rätt bra men har inte hård-testat dem utan fodral)
Var förvarar du den när du inte tittar på den?

Hmm över tid ska jag nog inte uttala mig, den äldsta är väl en 5 år, men antalet dagar den tummats är inte så många. Har dom i benficka om det är oledat och topplock eller motsv på led. Den nyaste Sarekkartan har iaf fått sin beskärda del av nederbörd, torkade av den vid hemkomst och den har inte tagit mer skada än att jag vikt den "fel" sjuttioelva gånger.

Har ett silva kartfodral med genomskinlig front, men det känns så onödigt när dom tål vatten så bra, å andra sidan är det praktiskt att hänga runt halsen med aktuellt område framme för snabb orientering.
 
Passar på att fråga. Någon som märkt någon skillnad i vattentålighet och hållbarhet på Tyvek och Polyart? Eller är de jämförbara. Är mest van vid Tyvek men råkar ha en karta i Polyart den här gången.

(Kanske blir vi två på turen, och i så fall har vi varsin karta så då ska jag nog våga chansa utan kartfodral och testa. Går jag ensam blir det rejält kartfodral runt halsen!)
 
Passar på att fråga. Någon som märkt någon skillnad i vattentålighet och hållbarhet på Tyvek och Polyart? Eller är de jämförbara. Är mest van vid Tyvek men råkar ha en karta i Polyart den här gången.
För ett par år sen köpte jag en karta i nåt annat än Tyvek som skulle vara vattentåligt, men jag minns inte om det hette Polyart. Den kartan klibbade ihop i förpackningen så att den inte gick att vika ut. Tänker aldrig köpa något annat än Tyvek efter det.

För övrigt kör vi utan kartfodral numer, efter att ha förlorat kartan en gång när snodden till fodralet lossnade, och glömt fodralet en gång på hatthyllan i en fjällstuga. Kartan ligger säkrare i benficka eller ryggsäck.
 
Senast ändrad:
kartfordral har jag endast när jag paddlar. vid vandring räcker det bra utan. Klipper ut så mycket jag behöver för turen och lämnar resten hemma.
 
Kartfodral Ortlieb på okända vatten i kajak. Annars ofta navigation med mitt lokalsinne och synen. GPS med karta som backup 1. Backup 2 nedpackad tryckt karta.

Thure
 
Jag brukar skriva ut mina kartor från lantmäteriet, trycka ner dem i en vanlig billig plastficka för pärmar och sen tejpa igen öppningen med bred packtejp. Det blir tätt nog även för blöta aktiviteter och väger väldigt lite, går fortfarande bra att vika dem och vill man göra markeringar på kartan funkar det att ta bort/sätta dit tejpen några gånger.
 
Ortlib A4 kör med tyvek kartor. Vid led i toppfacket, oledat runt halsen.

go tur

Tack för svaret.

Eftersom jag la detta i lättpackarforumet så lägger jag till vikter från Ortlibs hemsida.

Size Height Width Weight
A6 15cm 11cm 30g
A5 22cm 15cm 50g
A4 30cm 22cm 80g
A3 42cm 30cm 100g

Mitt är också Ortlibs men en kvadratisk variant på 67g enl min våg.

Lantmäteriets plastfickor väger 12g. De är ju inte täta och håller kanske inte att sätta snöre i men håller ihop kartan och skyddar den mot siltage i fickan.


Kartfodral Ortlieb på okända vatten i kajak. Annars ofta navigation med mitt lokalsinne och synen. GPS med karta som backup 1. Backup 2 nedpackad tryckt karta.

Thure

Ja, ofta går det ju bra att ta sig fram ändå. Skrev inte det men syftade på vandring i typ fjällterräng där det kan vara hårt väder och där man behöver sin karta.

En nedpackad tryckt karta låter ju som bra backup. Eventuellt utskriven från lantmäteriets karta, om det bara är backup liksom.
 
För ett par år sen köpte jag en karta i nåt annat än Tyvek som skulle vara vattentåligt, men jag minns inte om det hette Polyart. Den kartan klibbade ihop i förpackningen så att den inte gick att vika ut. Tänker aldrig köpa något annat än Tyvek efter det.

För övrigt kör vi utan kartfodral numer, efter att ha förlorat kartan en gång när snodden till fodralet lossnade, och glömt fodralet en gång på hatthyllan i en fjällstuga. Kartan ligger säkrare i benficka eller ryggsäck.

Bra argument för karta i benficka faktiskt!

Jag brukar skriva ut mina kartor från lantmäteriet, trycka ner dem i en vanlig billig plastficka för pärmar och sen tejpa igen öppningen med bred packtejp. Det blir tätt nog även för blöta aktiviteter och väger väldigt lite, går fortfarande bra att vika dem och vill man göra markeringar på kartan funkar det att ta bort/sätta dit tejpen några gånger.

Om vi är flera som går så skriver vi ut och lägger i plastficka ibland så att alla (som vill) kan ha varsin. Det som stör mig är att jag inte litar på att plasten ska hålla om jag sätter ett snöre i den för att fästa på ryggsäcken. Men som @evinrude skriver är det kanske ändå säkrare att ha kartan i fickan eller hålla den stadigt i handen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.