Kartan

Då man läser om olika turer eller följer ett färdspår vilket är väldigt trevligt så dyker det ofta upp en massa lokalnamn. Man blir nyfiken och vill kolla på kartan. Kartan är dock usel när det gäller namn och detaljrikedom. Kartan på t ex Hitta är mycket mer detaljrik. Går det inte att lägga in en bättre karta?

Hasse

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kartan igen..

Har ni verkligen kollat med t ex länsstyrelsen om det inte går att lägga någon av deras gratis karttjänster som bakgrund?

Tittar man t ex på Länsstyrelsens "vattenkartan" så har den minst samma innehåll som Lantmäteriets fjällkarta (såvitt jag kan se iallafall) : http://www.gis.lst.se/vattenkartan/htm/viewer.asp
Kan även enkelt skrivas ut i valfri skala i A3 eller A4, kan sedan tejpas ihop för den kostnadsmedvetna vandraren i dessa kärva tider:)

Bra kartor är ju särskilt viktigt då det ofta är ont om samhällen att orientera sig efter i de bygder som jag tror att de flesta av Utsidans medlemmar är intresserade av.

Länsstyrelsen har ju även andra karttjänster t ex tittskåp (som jag dock ej fick att funka nu).

Jag tror att det hade inneburit ett stort lyft för Utsidan med bättre kartor.:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips